Helse- og omsorgsdepartementet har vedtatt endringer i alkoholforskriftens bestemmelser om alkoholreklame med virkning fra 1. november 2015. Snart får produsenter og grossister gi nøktern informasjon, inkludert bilder av sine produkter på egne nettsider, samt på arrangementer som messer, omvisninger og kurs. Det åpnes også for at Vinmonopolet får vise produktbilder i sin nettbutikk.
Helse- og omsorgsdepartementet presiserer at forbudet mot alkoholreklame fortsatt er et viktig alkoholpolitisk virkemiddel og at man fortsatt ønsket et strengt reklameforbud. Samtidig har samfunnsutviklingen og praktiseringen av reklameforbudet ført til et behov for å foreta visse presiseringer av og justeringer i forbudet i forhold til dagens praksis, skriver departementet på Regjeringen.no.
- Dette vil gi forbrukerne som ønsker faktainformasjon om alkoholholdig drikk bedre mulighet for å finne denne informasjonen. En viktig forutsetning som ligger til grunn er at informasjonen kun kan gis i kommunikasjonskanaler som må oppsøkes av dem som ønsker denne informasjonen. En annen forutsetning er at den informasjonen som tillates, må være nøktern, faktabasert og ikke gå lenger enn det som er nødvendig for at forbrukerne skal få informasjon om produktenes egenskaper.