ANNONSE

Selger bøker for 200 millioner kroner - kutter ut eget boksalg

Ole Martin N. Evensmo

Til tross for at nettbutikken CDON selger bøker for mer enn 200 millioner kroner, kutter de ut eget boksalg og henter inn stor ekstern partner som del av stor strategiendring.

ANNONSE

CDON melder i dag at de har inngått et strategisk samarbeid med Nordens største bokbutikk på nett, Adlibris. Avtalen innebærer at Adlibris bokutvalg blir tilgjengelig på CDON Marketplace og at CDON samtidig avvikler sitt eget boksalg som i dag utgjør 200-250 millioner svenske kroner i året.

Avgjørelsen om å kutte ut eget boksalg er en del av en større plan. Målet er at CDON skal bli en markedsplass der man i stedet for å eie og drive alt selv, lar eksterne nettbutikker ta seg av lager og logistikk.

- CDON Marketplace viste en sterk utvikling i 2015, med en vekst på 54 prosent i løpet av året. Etter hvert som vi utviklet CDON Marketplace videre, er det selvsagt veldig gledelig at vi klarer å få med oss en så sterk aktør som Adlibris, sier Magnus Fredin, CEO for CDON i en pressemelding.

Johan Kleberg som er CEO for Adlibrisgruppen avviser at de er redde for å bygge opp en konkurrent ved å gjøre sitt sortiment tilgjengelig via CDON.

- Dette samarbeidet er helt i tråd med vår strategi om å nå ut til bokkjøperne i for oss nye salgskanaler. Med vår lidenskap for bøker og CDON sin store rekkevidde, er vi overbevisste om at dette kommer til å bli et fremgangsrikt samarbeid som vil bidra til at internettbokhandelen drives fremover.

Adlibris er en del av Adlibrisgruppen som eies av mediekonsernet Bonnier AB.

(Foto: Adlibris. I november i fjor åpnet Adlibris også sin første fysiske butikk for å komme nærmere sine kunder.)

Del artikkel: