ANNONSE

Selger elektronikk for 30 milliarder kroner

Ole Martin N. Evensmo

Elektronikkbransjen omsatte for 30,27 milliarder kroner i 2014. Det forventes minimal vekst i 2015.

ANNONSE

Tall fra Elektronikkbransjen viser at det ble solgt elektronikk i Norge i 2014 for 30,27 milliarder kroner i 2014, noe som er en oppgang på 1,9 prosent sammenlignet med 2013 (omsetningen var da 29,79 milliarder kroner). For første gang er smartutstyr og hodetelefoner med i de innrapporterte tallene, uten disse gikk bransjen ned 1,4 prosent i 2014. Elektronikkbransjen forventer omtrent samme omsetningstall i 2015.

Varehandelsekspert ved Handelshøyskolen BI, Odd Gisholt, sier til E24 at mye i fremtiden vil handle om Elkjøp og Lefdal som begge eies av britiske Dixons Carphone, samt Expert som har vært gjennom en lang og tøff periode.

– Elkjøp har klart å slå tilbake mot Expert, eller «Nye Expert» som selskapet gjerne vil kalle seg. Det ser i øyeblikket vanskelig ut for Expert. Det store spørsmålet er om de nye aksjonærene har tålmodighet til å vente på bedre tider eller om de kaster kortene.

Experts regnskapstall for 2014 er foreløpig ikke klare, men i 2013 omsatte Expert for 2,47 milliarder kroner med et underskudd på vel 52 millioner kroner. Til sammenlikning omsatte Elkjøp for nesten 30 milliarder kroner i Norden med nesten én milliard i overskudd i 2014/2015, noe vi omtalte som første norske nyhetsmedium i forrige uke.

At elektronikkbransjen nå begynner å bli ekstremt tøff er noe vi har omtalt ved en rekke anledninger:

  • Kjeden Eplehuset har nå avviklet sin Danmark-satsing og byttet til seg Humac sine norske butikker
  • Den gamle storheten Euronics ser ut til å bli mer og mer borte. Det samme gjelder for eksempel Amentio, Deal, Netshop og Elprice som enten er lagt ned eller har stagnert.
  • Elektronikkgiganten Komplett satser nå hardt på nye produktområder i jakten på vekst og lønnsomhet, inkludert sminke og bildeler. De satser nå også på bank, reise og forsikring. Søsterbutikken MPX som tidligere var en av landets mest kjente nettbutikker, har nå stengt dørene for forbrukermarkedet.
  • Spaceworld og Soundgarden har slått seg sammen til Spaceworld Soundgarden
  • Netcom og Telenor satser hardt på egne butikker og sømløshet
  • Svenske Siba har etter flere tøffe år, klart å snu skuta og Siba kan nå tilby de laveste prisene på markedet både på nett og i butikk. Sammen med deres søsterselskap NetOnNet blir det for øvrig snart også børsnotering.
  • Mange av de store aktørene ruster nå opp sine digitale satsinger og investerer store summer i sine nettbutikker.
  • Det finnes ingen full oversikt over hvor mange nettbutikker det er i Norge som selger elektronikk, men basert på en bransjeoversikt fra 2014 er det grunn til å tro at det dreier seg om flere hundre.

Foto: Daniel Tengs, Lefdal

Del artikkel: