Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Selvkjørende hentepunkt kan bli fremtidens løsning for Kolonial.no

Selvkjørende hentepunkt kan bli fremtidens løsning for Kolonial.no
Foto: Glenn Lund
Netthandel

Om tre til fem år håper operasjonssjef Jon Kåre Stene i Kolonial.no at en selvkjørende buss blir måten å levere varene hjem til kundene på.

ANNONSE

Akkurat når det passer deg skal du få maten levert på døren – av en varebil uten hverken sjåfør eller ratt.

Dette er drømmen de ansatte i Norges største matbutikk på nett håper å realisere om noen få år.

- Målet vårt er å utnytte teknologien maksimalt for å gi kundene en enda bedre handleopplevelse til enda lavere pris. Det er så langt vi vet første gangen det blir gjennomført forsøk med en selvkjørende «matbutikk», sier operasjonssjef i Kolonial.no, Jon Kåre Stene, i en pressemelding.

Ifølge dem selv har de det siste året hatt en vekst på over 1000 prosent i salget av dagligvarer på nett.

Avhengig av bosted kan du velge å få maten levert på døren mot et lite tillegg i prisen, alternativt hente matvarene selv ved sentrale hentepunkt.


I TRAFIKKEN: EZ10 brukes i Helsinki i et forsøk som «matebuss» i vanlig trafikk.

I TRAFIKKEN: EZ10 brukes i Helsinki i et forsøk som «matebuss» i vanlig trafikk.

Minbuss på døren

Det er den sistnevnte gruppen som på sikt kan få muligheten til levering på døren ved hjelp av et selvkjørende hentepunkt.

- Vi bytter ut containeren på hentepunktet med en el-buss som kjører på bestilling. Denne bygger vi om til et selvkjørende hentepunkt med hylleløsninger til kundens matvarer. Kunden kan selv via nettet si fra til det selvkjørende hentepunktet når det passer deg at hentepunktet stopper foran din dør. Dette blir en svært fleksibel løsning for dem som handler hos oss, det blir kostnadsbesparende og det er bra for miljøet, fortsetter Stene.

El-bussen fra Easymile, EZ10, som skal brukes i forsøket, går i dag blant annet som turistbuss havneområdet i Singapore og som vanlig kollektivtransport i den finske hovedstaden Helsinki.

Fire meter lang tech-spekket el-buss

For å finne frem benytter den fire meter lange busse en avansert form for GPS (DGPS) kameraer og et lysbasert «radarsystem» Lidar. Det betyr at den først «pugger» veien den skal kjøre, og deretter stopper og starter avhengig av hva slags kommandoer den får - eller hvilke plutselige hindringer som oppstår i den planlagte kjørebanen.

Vanlig fart ligger på i overkant av 20 km/t.

Forsøket Kolonial.no skal gjøre er det første skrittet i en plan for å se på hvordan miljøvennlige elektriske løsninger både kan lønne seg for miljøet, for kunden og for bedriften.

De har tro på at de såkalte selvkjørende hentepunktene kan være en realitet i løpet av tre til fem år.


INNOVATØRER: Fire av totalt ti Kolonial-gründere tok nylig i mot prisen som «Årets Veiviser» på Brings logistikk- og netthandelskonferanse Load.16 Fra venstre: Karl Munthe-Kaas, Jon Kåre Steene og Christian Mikalsen. Produkt- og markedssjef Mats André Kristiansen hadde snurret av scenen et øyeblikk da bildet ble tatt.

INNOVATØRER: Fire av totalt ti Kolonial-gründere tok nylig i mot prisen som «Årets Veiviser» på Brings logistikk- og netthandelskonferanse Load.16 Fra venstre: Karl Munthe-Kaas, Jon Kåre Steene og Christian Mikalsen. Produkt- og markedssjef Mats André Kristiansen hadde snurret av scenen et øyeblikk da bildet ble tatt.
Foto: Bjørn Skomakerstuen

Tror på droner

Dronelevering av matvarer er en annen løsning selskapet skal se nærmere på.

Kjeder som Dominos Pizza og Amazon har allerede tatt i bruk teknologien i testprogrammer. Også fraktgiganter som DHL og UPS jobber med ekspressleveringsprosjekter foretatt av droner.

- Det er nærmere virkeligheten enn det umiddelbart høres ut som. Droner kan brukes til ekspressleveringer kundene er villige til å betale litt ekstra for. Det er allerede mange og tunge aktører som jobber med det, og vi i Norge må også henge med. Det bidrar til innovasjon og utvikling i de mange knallgode norske miljøene som finnes på disse feltene, mener operasjonssjefen.

Han medgir at før førerløse hentepunkt og ekspresslevering av matvarer blir en realitet, må det gjøres noe med lovene som regulerer trafikken på veiene og i luften.

- Vi har fått positive signaler fra myndighetene på at dette kan skje fort. Da skal vi stå klare. Vi skal utfordre og tenke på nye måter slik at kundene får den servicen de fortjener, sier Stene.

(Foto: Kolonial.no)

Del artikkel: