Varer som ikke faller i smak, defekte varer, feilsendte varer eller kunder som rett og slett angrer på sitt kjøp på nett, er ikke ukjent for de som driver nettbutikk. Den nye logistikksatsingen Helthjem som vi har omtalt flere ganger de siste dagene, lanserer nå en tjeneste som skal gi kundene og nettbutikkene en langt mer smidig returprosess enn mange opplever i dag.
- Nordmenn elsker å handle på nettet, men undersøkelser viser at én av to forbrukere ikke er fornøyd med returløsningene som finnes i dag. Årsakene til at mange rett og slett dropper å sende varene tilbake er mange, for eksempel usikkerhet om hvordan returnere, lite tid til å besøke postkontoret eller returkostnad. Nå er imidlertid løsningen på returproblemet her. Helthjemretur.no gjør det like enkelt å returnere varer som å hente avisen, sier Anders Angen, daglig leder i Helthjem AS i en pressemelding.
Fremgangsmåten ved en retur er som følger. På helthjemretur.no kan forbrukerne bestille retur eller bytte av varer de ikke vil beholde. Etter å ha valgt returårsak og hentedag, mottas det en kvittering med returkode. Denne koden skrives på pakken med en tusj, før den legges ut på dørmatten eller i postkassen og er klar for henting av avisbudet morgenen etter.
Nettbutikkene kan selv styre sluttdestinasjonen til returpakken (lager, veldedighet eller resirkulering), ut fra årsak til returen og varens verdi. Etter at returpakken er hentet vil nettbutikk umiddelbart få informasjonen kunden har oppgitt om innholdet, returårsak og ønsket handling fra nettbutikken.
Ved oppstart tilbyr HeltHjem returtjenesten til husstander i Oslo og på Østlandet, samt i storbyområdene rundt Bergen, Stavanger, Trondheim og Kristiansand. Målet er å i løpet av kort tid tilby tjenesten til alle husstander som ”helthjem-nettverket” besøker.
Rock Denim, WoolLand og CD longs er produktets tre pilotkunder.
Helthjem AS eies i dag av Schibsted Distribusjon AS. Betinget av godkjenning fra konkurransemyndighetene vil Amedia ta 50% av eierandel i selskapet i løpet av 2015.
(Foto: Helthjem)