Søkemotoroptimalisering (SEO) har lenge vært forbundet med mye mystikk, mye takket være Googles mange endringer i sine algoritmer og stadig større vektlegging av deling og omtale i sosiale medier. Det har gitt grobunn for mange SEO-eksperter både i Norge og resten av verden.
Nå tar Stine Camilla Bjerkestrand og Øyvind Storli Hoel i byrået Netlife Research et oppgjør med SEO-eksperter som de omtaler som "tryllekunstnere" på sin blogg.
- Jobben disse tryllekunstnerne gjør, gir sikkert resultater. Men veldig mye av denne jobben kan du likegreit gjøre selv. Og du bør gjøre den hver gang du publiserer noe på nett, som en naturlig del av hverdagen som nettredaktør.
De to digitale rådgiverne spekulerer nå om SEO-ekspertene fremover må finne seg jobb som innholdsmarkedsførere.
- Kanskje fører Googles endringer i algoritmen til at flere SEO-eksperter melder overgang til fjorårets buzz; innholdsmarkedsføring? For Google handler det om å bevare et søk som er best mulig for brukerne. Resultatene skal være basert på relevans og troverdighet, ikke på manipulasjon. For deg handler det derfor først og fremst om å lage godt og troverdig innhold som brukerene dine elsker.
Les hele blogginnlegget og se hvilke SEO-grep du selv kan ta.