Fjellsportkonsernet består av de norske nettbutikkene Fjellsport.no og Supersport.no, i tillegg til svenske Tindeberg.se. Nettbutikkene selger sports- og turutstyr på nett.
I dag stÃ¥r den svenske virksomheten for kun 10 prosent av den totale omsetningen. Fjellsport startet opp i Sverige i 2016.Â
- Vi mÃ¥ være sÃ¥pass ærlige Ã¥ kunne si at vi har justert ting underveis. Virksomheten i Sverige styres fra Norge og det er helt klart en utfordring Ã¥ passere grensen med tanke pÃ¥ toll, sÃ¥ vi har snudd om litt og gasset pÃ¥ i Norge, sier administrerende direktør i Fjellsport Group, Eric Sandtrø, til Finansavisen.Â
I fjor omsatte selskapet for 283 millioner kroner, en 40 prosents økning fra 203 millioner i 2016. Resultatet før skatt endte i fjor pÃ¥ 19 millioner, ned fra 24 millioner i 2016.Â
Sandtrø tror at det er et stort potensial for vekst i nettbutikken. Fjellsport har 2 prosent markedsandel av et norsk marked som totalt ligger pÃ¥ rundt 15 milliarder kroner. Han sier at de ikke har noen umiddelbare planer om Ã¥ Ã¥pne fysiske butikker.Â
- Alle fysiske butikker diskuterer netthandel og jeg tror ogsÃ¥ alle nettbutikker diskuterer fysisk salg. Vi mÃ¥ se pÃ¥ hva vi kan best og hva kundene ønsker, men vi overlater til noen andre Ã¥ bli verdensmester i kjededrift.Â
Med kun to prosent av markedet ønsker kjeden Ã¥ bli større, men Sandstø vil ikke at kampen om Ã¥ bli større skal gÃ¥ pÃ¥ bekostning av kvalitet.Â
- Det blir en slÃ¥sskamp om Ã¥ nÃ¥ en viss størrelse, som man mÃ¥ ha for Ã¥ kunne ha rÃ¥d til Ã¥ investere i ting kundene etterspør. Kundene forventer Ã¥ fÃ¥ varene pakket og sendt umiddelbart. Da er vi avhengig av et automatisert lager.Â
Eric Sandtrø var en av gründerne i Komplett som ble kjøpt opp av Stein Erik Hagens Canica. Et salg som sikret Sandtrø kapital til Ã¥ satse pÃ¥ nye prosjekter. Han eier selv 41 prosent av Fjellsport Group og danske Egmont Holding eier 41 prosent.Â