Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

«Sinnsyke» tilbud uten før-priser medfører gigantbot til norsk sportskjede

«Sinnsyke» tilbud uten før-priser medfører gigantbot til norsk sportskjede
Elisabeth Lier Haugseth
Foto: Forbrukerombudet
Netthandel

Sportskjeden reklamerte med salg uten å vise til før-priser. Det får forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth til å se rødt og gir dem en solid bot for feilen garantert flere kjenner seg igjen i.

ANNONSE

Det var i et nyhetsbrev i fjor høst at den lokale butikken Intersport Oslo Sentrum annonserte for tilbud på el-sykler og brukte ord som «EL-sykkelsalg» og «sinnsyke priser», uten å vise til hva de fem annonserte syklene tidligere hadde kostet. Det fikk en av konkurrentene til å klage kjeden inn til Forbrukerombudet.

I all markedsføring for salg og tilbud skal man oppgi tidligere pris på kampanjevarene. For at før-prisen skal være reell må varen ha blitt solgt med et visst volum for den oppgitte prisen i en viss periode før salget.

Manglende før-pris ved salgsmarkedsføring er en gjenganger blant norske kjeder og nettbutikker. Sportsbransjen er særlig ille, mener Forbrukerombudet.

– «Salg» er et triggerord med sterk appell til forbrukerne. For at kundane skal kunne være sikker på at en rabatt er en rabatt må før-prisen komme tydelig frem i reklamen, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth i en pressemelding.

Ombudet reagerer på manglende bruk av førpriser, noe man plikter å gjøre når man markedsfører noe som tilbud, slik at kundene kan se hvor mye de sparer. Det viste seg også at butikken på forespørsel fra Forbrukerombudet ikke kunne fremlegge dokumentasjon på at flere av sykkelmodellene faktisk hadde blitt solgt til fullpris med tilstrekkelig volum.

I 2012 fattet Forbrukerombodet et forbudsvedtak mot Gresvig som eier Intersport-kjeden, for ulovlig salgsmarkedsføring med manglende bruk av før-priser. Det ble den gang fastsatt en tvangsmulkt om de gjorde den samme feilen igjen. Det mener Forbrukerombudet altså at de nå har gjort og gir Intersport en bot på hele 400 000 kroner.

Ifølge E24 innrømmer administrerende direktør Pål Rasmussen feilen, men reagerer på den strenge straffen.

– Når hele sportsbransjen har et bransjeproblem med brudd på markedsføringsloven, opplever vi denne reaksjonen som veldig streng. Det er uheldig at en forseelse fra én butikk kan utløse tvangsmulkt på 400.000 kroner.

Gresvig kan klage på vedtaket til Markedsrådet innen tre uker.

Del artikkel: