Netbase er et analysefirma som har øynene festet på hva som rører seg i sosiale medier.
Etter et år med analyser av 6,5 millioner SoMe-poster fra 50 land, er det en klar vinner blant europeerne når verdensdelens mest populærer merkenavn skal kåres, skriver Business Insider.
Eple på toppen
På topp troner amerikanske Apple. Like bak halser Google som ender opp som nummer to.
På tredje plass finner vi den danske plastkloss-produsenten Lego. På verdensbasis er Lego derimot å finne på en andreplass over verdens mest elskede forbruksvarer, ifølge business-avisen.
Det er den danske snekkeren Ole Kirk Christiansen som er mannen bak en av tidenes skandinaviske design-suksesser. På 1920-tallet laget han treleker som siden utviklet seg til å bli de fargerike plastklossene som store deler av verden kjenner til.
Analysen er basert på poster som blant annet inneholdt ord og beskrivelser som «fantastisk», «lekker», «nydelig» og «iøynefallende».
Den komplette listen fra Netbase inneholder en oversikt over 50 merkevarer. Business Insider har viet plass til 21 av dem.
Topp 10-listen:
- Apple
- Lego
- BMW
- Adidas
- Chanel
- Tesco
- Audi
- Ferrari
- Porsche
HELT I 100: BMW er europeernes mest elskede bilmerke. Den tyske bil- og motorsykkelprodusenten fyller 100 år i år.
Foto: Alex Krasavtsev/Flickr/Creative Commons
Her er de neste 11 på listen:
- Dior
- Jaguar
- Barclays
- SAP
- Louis Vuitton
- Hermès
- Gucci
- Renault
- Burberry
- MasterCard
- Aston Martin
Louis Vuitton er en av flere franske merkevarer som gjør seg gjeldende på listen.
Foto: Louis Vuitton
Tre tyske bilmerker er inne på Topp 10-listen. Deriblant det smått legendariske merkenavnet Porsche.
Foto: Florian Dümig/Flickr/Creative Commons
Lego, som er den eneste nordiske aktøren på denne listen, ender opp på tredjeplass.
Foto: Brickset/Flickr/Creative Commons
(Foto: Associated Fabrication/Flickr/Lisens CC BY 2.0)