Det nye spillet med tilhørende VR-briller, skal altså gjøre opplæringen for nyansatte i Coop Danmark mer spennende. Det fremkommer av en pressemelding.
I et virtuelt butikkunivers kan de ansatte tjene opp poeng i spill som handler om å gjøre kundene tilfredse.
Coop tester nå konseptet med virtual reality i 10 butikker og til trening av selgere på arbeidsuke. Alle butikker i kjeden skal være med innen året er omme.
Med det blir Coop de første i Europa til å utnytte VR-teknologi på denne måten, hevder Coop i pressemeldingen.
- Vi vil gjerne gi våre mange unge medarbeidere en artig og motiverende start på jobben i Coop, sier senier HR-konsulent Anne Rahbek i Coop Danmark.
Spillet er utviklet av Learningbank, mens DTU's senter for digital læringsteknologi også deltar i prosjektet for å lære mer om VR som læringsmetode.
- Jo flere mennesker vi innvolverer oss med, jo mer lærer vi. Faktisk husker vi opp til 75 prosent mer når vi bruker VR-trening enn for eksempel ved klasseundervisning, sier CEO i Learningbank, Stine Schulz.
- Og brukerne oppnår reelle erfaringer på bakgrunn av de virkelighetsnære omgivelsene. Coop er helt klart en forløper med dette prosjektet, når det kommer til trening av unge medarbeidere, avslutter hun.