Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Skal oppnå nullutslipp på 30 markeder innen 2025

Ikea-topp: - Et av problemene våre er at vi er et produkt av personbilrevolusjonen
IKEAs nye miljøtiltak går ut på at 100 prosent av hjemleveringene skal gjennomføres med elbiler eller andre miljøvennlige løsninger.
therese.karlsrud.haugen

IKEA skifter til elbiler, og finner nye måter å jobbe på.

ANNONSE

Mange av møbelgiganten IKEAs CO2-utslipp kommer fra transport. Derfor har kjedens morsselskap, Ingka-konsernet, nå satt mål om å gjennomføre alle hjemleveringer med 100 prosent elbiler eller andre miljøvennlige løsninger. Tiltaket skal gjelde for alle IKEAs 30 markeder, og bidra til nullutslipp innen 2025.

Nådde målet ett år tidligere enn forventet

Konsernet er allerede godt i gang med sin miljøsatsning, og kan nå vise til flere oppnådde mål. Blant annet har de fått til at all levering i Shanghai nå skjer ved hjelp av elektrisitet. Samtidig som at alle hjemleveringer i Stockholm skal ha blitt fossile fra midten av desember 2018.

- Det er en milepæl for oss, og jeg er utrolig glad for at vi nådde våre mål i Shanghai og Stockholm. Våre kunder krever i økende grad å få varer levert hjem. For at vi også skal ha en planet i fremtiden, skal transporten skje på en bærekraftig måte, sier Jesper Brodin, administrerende direktør for Ingka-konsernet, i en pressemelding. 

Nå planlegger møbelkonsernet også å opprette ladestasjoner ved alle store varehus, kontorer og distribusjonssentre, samtidig som alle leveranser i Amsterdam, Los Angeles, New York og Paris skal foregå med elbiler innen 2020. 

Elbiler innen 2030

I september var IKEA én av de første til å delta i det globale initiativet EV100, som handler om å bringe virksomheter, som ønsker å føre overgangen til elbiler innen 2030, sammen. 

- Det er en gevinst for alle - for IKEA, for mennesker i Kina og for planeten. For oss handler det ikke kun om å skifte til elbiler, det handler om å optimalisere og finne nye måter å jobbe på. Sammen med våre kinesiske partnere bruker vi en digital plattform for å sikre at vi bruker vår leveringskapasitet så bærekraftig og effektiv som mulig, sier Anna Pawlak Kuliga, landdsjef i Kina, i en pressemelding. 

Del artikkel: