Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Skal selge mat på nett for 200 millioner kroner

Ole Martin N. Evensmo
olemartin@netthandel.no

Med kjendiskokk Ole Martin Alfsen i spissen satser nettbutikken Godtlevert.no i år på 200 millioner kroner i omsetning. Neste år sikter nettbutikken enda høyere.

ANNONSE

Netthandel.no har ved flere anledninger skrevet om salg av mat på nett som forventes å øke raskt de kommende årene. Godtlevert.no har på tre år økt omsetningen fra 7–8 millioner kroner til et budsjett på 180–200 millioner kroner for 2014. Neste år sikter de enda høyere. Ingen dårlig bedrift for en nettbutikk som startet opp så sent som i november 2010.

I forbindelse med bransjeforeningen Distansehandel Norge sin vårkonferanse i slutten av mars, var daglig leder og gründer Kjetil Graver på scenen. Han kunne fortelle at fremtiden så lys ut, men at de langsiktige ambisjonene ikke var klart definert.

- Det har jeg ikke tenkt så mye på. Jeg har vært så ekstremt travel.

Etter å ha tenkt seg om, var gründeren litt mer utfyllende.

- Vi har nå cirka 6500 leveringer i uken. Det bør være realistisk med 20 000 til 30 000 leveringer på sikt, fortalte han til de mange fremmøtte.

Ferdig som popstjerner om logistikken svikter

Nettbutikken leverer varer over hele landet.

– Vi har jobbet steinhardt med distribusjonen og leverer til de fleste byer og tettsteder så langt nord som til Tromsø, fortsatte Graver.

Han innrømmer at hverdagen ikke alltid er like lett og logistikken er krevende og viktig.

- Vi er ikke bare en nettbutikk, men også en logistikkaktør. Om ikke logistikken fungerer, så er vi ferdig som popstjerner.

I motsetning til nettbutikker som Retthjem.no og Kolonial.no som er mer eller mindre tradisjonelle matbutikker, satser Godtlevert.no utelukkende på å levere middagsmenyer (i hovedsak laget av TV-kokken Ole Martin Alfsen), der kunden får de nødvendige råvarene levert på døren. Kundene må imidlertid selv lage maten, påpekte Graver.

– En av de virkelige store utfordringene var å få nordmenn til å erkjenne at de hadde et behov som de selv ikke uten videre var klar over.

Her ligger imidlertid mye av grunnen til suksessen, mener butikksjefen.

- En viktig grunn til at vi har lykkes, er at vi har lyttet og tilpasset oss til kundene.

Inspirert av Linas matkasse

Det hele startet etter at Kjetil Graver hadde gått lei av yrket som aksjemekler og sa opp jobben på dagen. Etter et års tid så kom vennen Petter von Hedenberg over nettbutikken Linas Matkasse i Sverige og sammen tenkte de at noe tilsvarende måtte fungere i Norge og startet Godt Levert.

- Det var faktisk hele analysen. Vi har vært cowboyer helt siden vi begynte, noe som også er en viktig årsak til at vi nå gjør det så godt. Vi har ikke vært redde for å feile. Vi begynte blant annet med landsdekkende TV-reklame etter få måneder, mens vi kun leverte i Oslo-området på det tidspunktet, sa Kjetil Graver med et smil.

Siden den gang har relasjonen til TV-verden styrket seg betraktlig. Ikke bare er TV-kokken Ole Martin Alfsen en vesentlig del av suksessen, men Godt Levert har også fått med seg TV Norge på eiersiden i bytte mot reklametid på tv.

(Foto: Godtevert.no)

Del artikkel: