Roboten vil i enkelte områder kunne erstatte den tradisjonelle postkassen.
Mottakerne blir i stedet varslet om at et brev eller en pakker på vei - og kan selv bestemme om de vil hente sendingen med en gang eller bestille levering ved inngangsdøren på ønsket tidspunkt. Automaten kjører selv tilbake på kvelden og blir i løpet av natten fylt med nye leveranser. Roboten vil kunne dekke opptil 100 husstander, opplyser Posten.
- Brev- og pakkeroboten får avansert styring og sensorikk. Den skal kjøre i kun 6 km/t, som betyr at det er liten risiko for omgivelsene. Det øker også sannsynligheten for at vi raskere kan ta roboten i bruk, sier konsernsjef Tone Wille i Posten Norge i en pressemelding.
Satser på autonom teknologi
Buddy Mobility er et norsk selskap bestående av et konsortium av norske og internasjonale leverandører og investorer som utvikler ulike løsninger basert på autonom teknologi. Selskapet ledes av investor Tharald Nustad, mens Per Ivar Selvaag er ansvarlig for utvikling. Selvaag har jobbet i internasjonal bilindustri i en årrekke.
- Vi har stor tro på en selvkjørende fremtid og at det finnes lønnsomme bruksområder både på kort og lang sikt for en logistikkaktør som oss. Til en viss grad er vi avhengig av teknologiutviklingen hos de store kjøretøyprodusentene. Samtidig ønsker vi også å stimulere markedet til å utvikle mer nisjepregede løsninger, noe innovasjonskontrakten med Buddy Mobility er et eksempel på, sier Wille.