Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Skånska Byggvaror vokser i alle kanaler

Netthandel
info@netthandel.no

Skånska Byggvaror opplever sterk vekst. Nå satser det svenske selskapet hardere enn noen gang på å bli en ekte omnikanal-aktør.

ANNONSE

Det Helsingborg-baserte selskapet ble grunnlagt i 1965 av entreprenøren Börje Blomkvist, som startet med produksjon og salg av dører som han annonserte i avisen. Senere har kundemøtet gått fra postordre til telefonbestiling og e-handel, til egne butikker.

En milepæl

I dag er Skånska Byggvaror blant Sveriges ledende distanse- og e-handelsforetak innen byggevarer, med fokus på gjør-det-selv kunden. Selskapet har fokus på produkter for villaens ytre og indre miljø, som for eksempel uterom, drivhus, dører, vindu, spa, boder, små hytter og garasjer. Med en økning i salget på 24,4 prosent, og en omsetning som for første gang passerte 600 millioner svenske kroner, ble 2014 tidenes mest fremgangsrike år økonomisk sett. Også her til lands har man hatt sterk vekst, hvor Skånska Byggvaror, i samarbeid med datterselskapet Grønt Fokus, tilbyr et mindre sortiment knyttet til uterom og hagestuer. 10,5 prosent av netto omsetning kommer nå fra Norge, hvor salget i 2014 økte med hele 63,5 prosent.

Økt e-handel

Bak utviklingen ligger økning i salget av stort sett alle produktgrupper, etablering av nytt lager og en sterk satsing på e-handel. Skånska Byggvaror har solgt varer på nett helt siden 1998. Dagens løsning er den fjerde e-handelsløsningen, og selskapet er i dag ifølge dem selv den 15. største e-handleren i Sverige, uavhengig av bransje. Antall besøk i nettbutikken økte i fjor med 30 prosent, og salget på nett økte med 25 prosent.

- Fra vårt perspektiv handler det om å møte kundene der de er, og vi lanserte en ny, responsiv nettbutikkløsning i mars i år, forteller markedssjef og vice VD i Skånska Byggvaror, Per-Ivan Christiansson.

- Mye av vår oppgave fremover ligger i å gjøre det så enkelt som mulig for alle å handle byggevarer online, samt tilby hjelp og fagkunnskap til de som ønsker det, uansett kanal. I tillegg ønsker vi å bli enda bedre på inspirasjon, hvor vi viser hva andre kunder har valgt og hvordan de har løst ting. For eksempel har vi laget en uteromsguide, som kunden kan klikke seg gjennom og gjøre sine valg. Når dette er gjort, får man opp en komplett handlekurv, hvor vi har lagt inn alt man behøver for å realisere prosjektet, med sluttsum. Deretter kan man spare listen, ringe inn med spørsmål, eller sende den inn til oss. Det handler om å gjøre dette til en enkel reise for kunden, påpeker Christiansson.

Butikksatsing

Selskapets omnikanal-strategi omfatter også en styrking av det fysiske kundemøtet, og en tydelig butikksatsing har vært avgjørende for den økonomiske veksten. I Norge har man per i dag en Grønt Fokus-butikk i Kristiansand, og man åpner i nær fremtid på Alnabru i Oslo. Skånska Byggvarors svenske flaggskipbutikk i Helsingborg er nylig bygget om, i fjor åpnet man to inspirasjonsbutikker i Stockholm og Göteborg som shop-in-shops i samarbeid med Plantasjen, og i mars åpnet man også en ny butikk i Norrköping. Totalt har man nå seks utsalg, hvor kundene kan se og oppleve produktene, og deretter bestille dem via Skånska Byggvarors personal, eller utplasserte terminaler. Varene leveres deretter kostnadsfritt hjem til kundene.

- Vi gjennomfører løpende undersøkelser. Disse viser at kundene ofte ønsker å ta på produktene før de eventuelt bestiller. Dette gjelder særlig ved kjøp av dyrere varer, forteller Christiansson.

Artikkelen fortsetter under bildet


Med moderne og inspirerende lokaler håper Skånska Byggvaror å skape gode butikkoplevelser.

Med moderne og inspirerende lokaler håper Skånska Byggvaror å skape gode butikkoplevelser.

 

Han påpeker at selskapet selv produserer mellom 35-40 prosent av sortimentet, basert på hva markedet etterspør.

- Det er noe av det unike med vårt varemerke, og betyr at vi har kontroll på hele verdikjeden fra produktutvikling til sluttkunde. Samtidig betyr det at kundene ikke kan se varene våre noe annet sted, og det er mye av bakgrunnen for at vi har valgt å åpne fysiske butikker.

Tettere integrasjon

Han mener kombinasjonen av nett og butikk fungerer svært godt for konseptet, og peker på målinger som viser at butikkene også bidrar til økt salg i andre kanaler.

- Har man først sett varene, er det enklere å handle via telefon og nett ved en senere anledning. Det å være i flere kanaler gagner forretningene til hele Skånska Byggvaror, sier Christiansson, som tror en eventuell videre butikketablering vil innebære en enda tettere implementering av det fysiske og det digitale.

- Dersom vi skal etablere oss videre i Sverige, kommer vi til å satse på mindre butikkonsept. Kanskje trenger man bare 2-300 kvadratmeter, istedenfor 5-600, hvor man benytter enda flere digitale displaypanel for å prise øvrig sortiment, og koble den fysiske butikken sammen med nettbutikken. Det er en utvikling jeg tror vi vil se hos oss innen 1-3 år, avslutter Christiansson.

(Foto: Skånska Byggvaror)

Del artikkel: