Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Skeptisk til gratis utlevering i butikkene

Ole Martin N. Evensmo

Stadig flere tilbyr netthandel med utlevering  i butikk, men XXL er skeptiske og får støtte fra internasjonale tall.

ANNONSE

De siste årene har kjedene med fysiske butikker styrket seg i kampen mot de rene nettbutikkene. For kjedene kan tilby bestilling på nett og bruke butikkene sine som utleveringspunkter. Det høres ut som en vinn-vinn-situasjon for kjedene og kundene, men utlevering i butikk er ikke gratis.


Tolle Grøterud, XXL

Tolle Grøterud, XXL

Den store sportskjeden XXL har dramatiske vekstplaner. I dag står netthandel for 6,7 prosent av salget, noe XXL ønsker å tredoble i løpet av noen år, men Tolle Grøterud, leder for forretningsutvikling i XXL-kjeden advarer om kostnadene utlevering i butikk skaper.

To typer butikk-utlevering

Han mener at utlevering-i-butikk-begrepet bør deles i to for bedre å regne på kostnadene: Man kan enten la kundene bestille et sentralt lager og så sende hele forsendelsen til ut i butikkene der kunden kan hente. Alternativet er la kundene bestille varer den enkelte butikk har i hyllene eller på lager og hente disse etterpå.

- Det er fristende å tilby kunder å bestille fra den enkelte butikk. Du kan da tilby veldig kort leveringstid, men det er dyrt, påpeker Grøterud overfor Netthandel.no. Du skal la en ansatte plukke varer du allerede har stablet opp i hyllene. Vi er skeptiske til å gjøre dette gratis. Det virker som mange ikke har regnet skikkelig på dette. Er det en ting vi er allergiske mot så er det prisdrivende kostnader.

Grøterud forteller at XXL i stedet vil satse på utkjøring fra sentralt lager, for selskapet er nettopp ferdig med å bygge et helt automatisert sentrallager.

Internasjonale tall

XXL får støtte fra en undersøkelse gjort av konsulentgiganten PwC, bladet Forbes og programvareselskapet JDA. I april i år la selskapene frem tall som viser at de fleste butikkkjeder sliter med å tjene penger på sine omnikanal-satsinger. To av tre aktører sliter med at kostandene øker mer enn inntektene sine. Bare 16 prosent av de 410 aktørene rundt i verden PwC snakket med, mente deres omnikanal-satsninger økte inntektene.

Årsaken selskapene oppgir kan oppsummeres som økte logistikk-kostnader som oppstår når varer skal flyttes mellom sentrallager og butikker. Kjedene PwC snakket med pekte på både utkjøring til butikk og håndtering av retur til butikker som to store kostnadselementer.

Du kan lese hele omnikanal-rapporten her.

Del artikkel: