Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Skittfiske.no: Anders sikret fiskelykken hjemme i kjelleren hos mor

Skittfiske.no: Anders sikret fiskelykken hjemme i kjelleren hos mor
SOM FISKEN I VANNET: Anders Amundsen stortrives som nettbutikkeier og gründer. Og han har følgende råd å komme med til andre i oppstartsgropa: - Ansett folk som er flinkere enn deg selv.
Netthandel

150 000 startkroner, mammas kjeller, en danske i Numedalslågen og lokket på en fryseboks. Der har du essensen i historien om selskapet som i fjor omsatte jakt- og sportsfiskeutstyr for nesten 60 millioner kroner.

ANNONSE

Det  var en gang tre studiekamerater på BI i Sandefjord som delte drømmen om å drive noe for seg selv. Markedsføring og økonomi var veien til målet, tenkte de tre unge studentene.

- Problemet var bare at vi ikke visste hva vi skulle begynne med, sier Anders Amundsen, som endte opp som gründer av - og daglig leder i - Skittfiske.no, til eHandel.com.

Det som sto klart for dem var at de ønsket å drive med netthandel.

LES OGSÃ…: Skitt Fiske er i stimen - etablerer AutoStore-lager i Sandefjord

Svaret kom nærmeste rekende på ei fjøl da de tilfeldigvis støtte på en dansk fisker i Numdedalslågen.

- Han ville selge oss noen Ambassadeur-sneller, og det til halve prisen av hva de kostet i Norge. Vi lurte selvfølgelig på om de var stjålet, sier Amundsen.

Men det var de ikke.


SNELLE, STANG OG FISK: En Ambassadeur i sitt rette element.

SNELLE, STANG OG FISK: En Ambassadeur i sitt rette element.
Foto: Ilkka Jukarainen/Flickr/CC BY-ND 2.0

Dansken fortalte trioen at han hadde kjøpt 10-12 sneller til en god pris hjemme i Danmark.

- Han visste at prisforskjellen mellom Norge og Danmark var ganske stor, og at snellene derfor var enkle å selge til den prisen han forlangte. På den måten fikk han fisketurene sine litt billigere, minnes Amundsen.

Kjørte til Danmark og kjøpte

De visste at fiskeutstyr var billigere i Sverige og Danmark. Men at prisdifferansen var så stor visste de derimot ikke.

- Dermed fikk vi ideen vi hadde lett etter. Vi følte det passet godt med salg over nettet, samt at vi følte vi hadde en enkel kundegruppe å nå.

Vi installerte oss i kjelleren til mamma og rigget pakkedisk på fryseboksen

Gründerne fikk kjapt erfare at ingen leverandører ville selge til en ren nettbutikk. De ble nødt til å kaste blikket ut av Norge, men svaret var det samme der.

De endte opp med å sette seg i bilen og personlig oppsøke en rekke fiskebutikker i Sverige og Danmark.

I en dansk butikk fikk de endelig napp - og varer på kroken.

- En dansk butikkeier lot oss kjøpe varer til hans innpris pluss noen prosenter.

Cash, kjeller og en fryseboks

De hadde 150 000 kroner i startkapital. De blåste 100 000 av dem på innkjøp av varer - og et netthandelssystem fra noen medstudenter for resten av pengene.

Alle ansatte hos oss er opptatt av enten jakt, fiske, netthandel, markedsføring eller lager og logistikk

- Vi installerte oss i kjelleren til mamma og rigget pakkedisk på fryseboksen, forteller Amundsen.

Ifølge Amundsen tok det flere uker før de hadde sitt første salg på nett.

- Men siden fikk vi mer fart på sakene og åpnet etter hvert en fysisk butikk på et industriområde i Sandefjord, sier Amundsen.


BUTIKKEN: På Pindsle i Sandefjord - og på nett - ble det i fjor omsatt jakt- og sportsfiskeutstyr for 58,9 millioner kroner.

BUTIKKEN: På Pindsle i Sandefjord - og på nett - ble det i fjor omsatt jakt- og sportsfiskeutstyr for 58,9 millioner kroner.

- Ansett folk som er flinkere enn deg selv

- Jobb hardt og behold troen på det du driver med, er et av flere råd som har fungert for Amundsen & Co.

Han sier at Skitt Fiske AS er en bedrift som er bygd opp etter «stein-på-stein-prinsippet», med mye hard jobbing uten tilgang til store, økonomiske midler.

- Ansett folk som er flinkere enn deg selv. Gjerne på felt du selv ikke er så sterk på. Alle ansatte hos oss er opptatt av enten jakt, fiske, netthandel, markedsføring eller lager og logistikk. Men, de er først og fremst ansatt fordi de er flinke i jobben sin, sier Amundsen.

Han peker også på viktigheten av å ha et felles mål eller motto.

I Skitt Fiske sitt tilfelle er det snakk om følgende mantra:

«Det er aldri lavsesong, bare mindre høysesong».


KOMPETANSE: - Alle ansatte hos oss er opptatt av enten jakt, fiske, netthandel, markedsføring eller lager og logistikk. Men, de er først og fremst ansatt fordi de er flinke i jobben sin, sier Amundsen.

KOMPETANSE: - Alle ansatte hos oss er opptatt av enten jakt, fiske, netthandel, markedsføring eller lager og logistikk. Men, de er først og fremst ansatt fordi de er flinke i jobben sin, sier Amundsen.

Satser på å håve inn 100 mill. i 2017

I fjor omsatte selskapet jaktutstyr, sneller, fiskestenger og alt annet som må til for å håve inn en rugg av en øret eller laks for 58,9 millioner kroner.

Men Amundsen og de andre fiskerne ønsker større fangst og ser stadig etter nye fiskesteder hvor de kan hente opp enda mer til både topp- og bunnlinje.

- Vi har en overordnet målsetning om å nå 100 millioner i 2017. Årets budsjett er på 25 prosent vekst, men vi ligger så langt an til en økning på 40 prosent, sier Amundsen.

I 2013 var omsetningstallene på 39,4 millioner kroner. To år senere var totalomstningen økt med 19,5 millioner kroner.

- Et ganske solid byks på relativt kort tid, Amundsen. Hva skyldes dette?

- Grunnen til omsetningsveksten i 2013 er en blanding av organisk vekst, samt at vi kjøpte opp og solgte billig hele varelageret til en leverandør som sleit stort.

Det er aldri lavsesong, bare mindre høysesong

Per i dag er det 20 fast ansatte i selskapet.

I tillegg er det 4-5 personer som arbeider deltid eller som innleid personell ved beov.


LAGERLIV: Varer inn - varer ut. Om kort tid er Skitt Fiske klar med et et splitter nytt AutoStore-lager.

LAGERLIV: Varer inn - varer ut. Om kort tid er Skitt Fiske klar med et et splitter nytt AutoStore-lager.

FISHERMANS FRIEND: Nettbutikken, i samspill med den fysiske butikken, fremstår nærmest som fiskehimmelen for norske fiskefantaster.

FISHERMANS FRIEND: Nettbutikken, i samspill med den fysiske butikken, fremstår nærmest som fiskehimmelen for norske fiskefantaster.

Bygger for fremtiden

I løpet av oktober står et splitter nytt AutoStore-lager klart for å gjøre butikken enda mer strømlinjeformet og effektiv.

- Grunnen til at vi har investert i et AutoStore-anlegg er for så vidt mange. Men det er klart at effektivisering, mindre plukkefeil og at det er plassbesparende er det mest åpenbare. Vi føler også at vi nå bygger for fremtiden. Det er kun halvannet år siden vi investerte i tre paternosterverk og fire vareheiser. Men vi ønsker som sagt  å bygge for fremtiden, og da er AutoStore perfekt, uttalte Amundsen nylig til Netthandel.no.

Han omtaler anlegget, som vil være i drift i løpet av oktober i år, som både skalerbart og driftssikkert.

– Vi har kjøpt et anlegg på 12 000 kasser, åtte roboter og tre plukkeporter, forteller Amundsen.


FREMTIDSRETTET: Det nye AutoStore-lageret begynner å ta form. - Vi er inne i en testfase nå, sier Amundsen.

FREMTIDSRETTET: Det nye AutoStore-lageret begynner å ta form. - Vi er inne i en testfase nå, sier Amundsen.

- Nordmenn elsker å netthandle

- Hvordan er det egentlig å drive nettbutikk i Norge?

- Norge er et land som egner seg svært godt til netthandel. Og nordmenn elsker å netthandle. Kostnadsmessig så er Norge et dyrt land å drive fra. Vi har høye kostnader både på arbeidskraft og transport, men vi jobber hele tiden med effektiviseringer og smartere måter å jobbe på, sier Amundsen, som umiddelbart begynner å snakke om utfordringer som har vært - og utfordringer som er.

- Jeg vil si at det har vært ulike utfordringer opp gjennom tidene, og at de endres hele tiden. Alt fra kapitalen det kreves for å vokse, til å skaffe leverandører, valg av systemer - enten det er ERP eller WMS.


EN VEGG AV SNELLER: Muligheten for at du finner en snelle som passer perfekt til ditt bruk er stor.

EN VEGG AV SNELLER: Muligheten for at du finner en snelle som passer perfekt til ditt bruk er stor.

- Hva er det beste med å drive nettbutikk, da?

- At det finnes så mange muligheter, sier han og ler.

- For eksempel så skiller vi snart ut jaktdelen fra Skittfiske.no og inn på Skittjakt.no. I den forbindelse har vi allerede nå lansert børsemakertjenester på nett. Dessuten er det meste vi gjør målbart. Når vi kjører en aktivitet, kan vi umiddelbart se om det fungerer eller ikke, sier han avslutningsvis før han takker for praten.

Ehandel.com kan ikke være noe dårligere og sender en fiskehilsen i retur.

Lykke til videre, og skitt fiske!


skitt-fiske8

skitt-fiske8

 


skitt-fiske4

skitt-fiske4

 


skitt-fiske11

skitt-fiske11

(Foto: Stian Finnestrand)

Del artikkel: