Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Skuffer markedet, men nettsatsingen fortsetter

Ole Martin N. Evensmo

Et resultat etter skatt på 8,8 milliarder kroner var noe under markedets forventning. H&M selv er fornøyde og forklarer resultatet med bl.a økt nettsatsing og sterk dollar-kurs.

ANNONSE

H&M økte salget med 12 prosent i lokal valuta i løpet av første halvår (regnskapsår 1. desember-31. mai). Til tross for at resultat etter skatt endte med en vekst på 19 prosent, noe som betyr 8,8 milliarder norske kroner, var dette under forventningene, melder DNB Markets.

Karl-Johan Persson som er administrerende direktør i H&M sier følgende i en pressemelding.

- Vi har også hatt en bra resultatutvikling i løpet av første halvår, med en økning på 19 prosent. Dete til tross for den stadig sterke dollar-kursen som har gitt økte innkjøpskostnader og at vi har fortsatt å øke våre langsiktige satsinger sammenliknet med tidligere år. Disse langsiktige satsingene koster nå, men vi ser dem som avgjørende for å bygge et enda sterkere H&M. Blant annet investerer vi mye i å kunne være en naturlig del i kundenes stadig mer digitaliserte verden der grensen mellom å handle oneline i fysiske butikker blir stadig mer flytende. Vårt mål er å gi kundene en shoppingopplevelse der online og butikkhandel er tett sammenvevet, noe som vil styrke kundetilbudet ytterligere.

I løpet av mars og april har H&M åpnet nettbutikk i Polen, Portugal, Romania, Tsjekkia, Bulgaria, Slovakia, Ungarn og Belgia. Til høsten åpner konsernet også nettbutikk i Sveits. Totalt får de da nettbutikker i 22 land. Hvor mye H&M-konsernet omsetter for på nett er uvisst, men det antas at de er Nordens største nettaktør om man ser på deres totale online-salg.

Del artikkel: