H&M økte salget med 12 prosent i lokal valuta i løpet av første halvår (regnskapsår 1. desember-31. mai). Til tross for at resultat etter skatt endte med en vekst på 19 prosent, noe som betyr 8,8 milliarder norske kroner, var dette under forventningene, melder DNB Markets.
Karl-Johan Persson som er administrerende direktør i H&M sier følgende i en pressemelding.
- Vi har også hatt en bra resultatutvikling i løpet av første halvår, med en økning på 19 prosent. Dete til tross for den stadig sterke dollar-kursen som har gitt økte innkjøpskostnader og at vi har fortsatt å øke våre langsiktige satsinger sammenliknet med tidligere år. Disse langsiktige satsingene koster nå, men vi ser dem som avgjørende for å bygge et enda sterkere H&M. Blant annet investerer vi mye i å kunne være en naturlig del i kundenes stadig mer digitaliserte verden der grensen mellom å handle oneline i fysiske butikker blir stadig mer flytende. Vårt mål er å gi kundene en shoppingopplevelse der online og butikkhandel er tett sammenvevet, noe som vil styrke kundetilbudet ytterligere.
I løpet av mars og april har H&M åpnet nettbutikk i Polen, Portugal, Romania, Tsjekkia, Bulgaria, Slovakia, Ungarn og Belgia. Til høsten åpner konsernet også nettbutikk i Sveits. Totalt får de da nettbutikker i 22 land. Hvor mye H&M-konsernet omsetter for på nett er uvisst, men det antas at de er Nordens største nettaktør om man ser på deres totale online-salg.