ANNONSE

Skulle bli butikkenes nettbutikk - nå er Shoplink konkurs

Skulle bli butikkenes nettbutikk - nå er Shoplink konkurs
OVER OG UT: I hjertet av Sørlandsparken utenfor Kristiansand lå kontorene til Shoplink.no.
Bilde: Shoplink
Bjørn Skomakerstuen

Shoplink drev noe så sjeldent som en nettbutikk som bidro til å holde liv i varehus og lokal handelsstand i en stadig mer digitalisert hverdag.

ANNONSE

I desember i fjor gjorde eHandel.com et stort intervju med Shoplink og daglig leder Fredrik Nordland

Nettbutikken, som i fjor omsatte for drøyt 13 millioner kroner og hadde seks ansatte, ga den gang uttrykk for at det var all grunn til å smile. 

Over og ut

Nå er det slutt på både smil og butikk. Nettsiden er stengt, og på Purehelp lyser det hvitt på rødt at selskapet er konkurs.

Kristiansand-advokat Øystein Krabberød er ifølge Brønnøysundregisteret oppsatt som bobestyrer.

eHandel.com har vært i kontakt med advokatfirmaet, men har ennå ikke lykkes å få en kommentar.

Vi har også forsøkt å få en kommentar fra Fredrik Nordland, men har heller ikke lykkes med det.

Butikkenes nettbutikk

Shoplink var en slags plug & play nettbutikk for små og store forretninger. Mellom seg tilførte de små aktørene utvalget til Shoplink, mens nettbutikken leverte tilgjengeligheten, markedsføringen, distribusjonen og alle øvrige tjenester som trengs ved profesjonell netthandel. Ikke ulikt markedsplasser som Miinto og CDON.

Som butikk solgte du varene dine til Shoplink som siden solgte dem til sluttbruker. Slik unngikk butikkene risiko mot at Shoplink tok en prosentandel av salget.

- Ved å selge enkelte varer gjennom varemerket Shoplink kan butikken gjøre varen tilgjengelig nasjonalt, mens de som lokal bedrift får salget. I tillegg kan de opprettholde den prisen de må ha i sin fysiske butikk. Da vi knakk den koden begynte ting virkelig å falle på plass, sa den entusiastiske Shoplink-gründeren til eHandel.com i desember i fjor.

- Ofte kan det virke fornuftig å gi seg

I likhet med alle som starter noe eget så var også Nordland klar over at et business-konsept kan slå begge veier.

På spørsmål om hva som er det viktigste for å lykkes som gründer, svarte han følgende:

- Skap noe du selv tror på, noe som løser et problem. Ikke vær redd for å ta med andre flinke folk som vil være med å nå målet. Ha utholdenhet og behold troen. Ofte kan det virke fornuftig å gi seg, men så gjør du ikke det likevel – og så lykkes du! 

Slik gikk det altså ikke.

Del artikkel: