ANNONSE

Slagkraftig svensk sportsaktør økte omsetningen med 29 prosent i fjor

Slagkraftig svensk sportsaktør økte omsetningen med 29 prosent i fjor
Netthandel

Nå går det så det suser for Sportamore. 37,5 millioner svenske kroner i minus i 2015 ble snudd til 18,2 millioner kroner i pluss i fjor.

ANNONSE

2016 kan vise seg å bli det store gjennombruddsåret for Sportamore-gründerne Joakim Friedman og Johan Ryding.

Duoens strategi har vært å gå med tap for å kunne vokse seg større raskest mulig.

Men i 2016, da særlig i fjerde kvartal, fikk de for alvor medvind i seilene og passerte omsetningsmålstreken med et pent driftsresultat på 18,2 millioner svenske kroner.

Året før endte driftsresultatet på minus 37,5 millioner svenske kroner, skriver Ryding i en pressemelding.

Det er en forbedring på 55,7 millioner svenske kroner.

LES OGSÅ: Investerer 75 millioner kroner i robotlager

Rundet 700 millioner i omsetning

I fjorårets fjerde kvartal økte omsetningen med 40 prosent til kanppe 245 millioner svenske kroner. Ved slutten av året kunne de bokføre salg av fotballer, tennisracketer, joggesko og alt av sportsrelaterte varer for intet mindre enn 701,6 millioner svenske kroner.

Tilsvarende tall for 2015 endte på 542,3 millioner svenske kroner.

Det betyr en omsetningsvekst på 29 prosent fra 2015 til i fjor.

Kundene strømmet også til i løpet av Q4. I den perioden skal kundemassen til selskapet, som åpnet nettbutikken 1. mai 2010, ha økt med 55 000 personer. Totalt skal det være snakk om 700 000 aktive kunder hos Fridman & Ryding.

- Alt sett under ett så er utviklingen til selskapet helt i tråd med de oppsatte finansielle målene om fortsatt tilvekst og lønnsomhetsforbedring, sier Ryding.

- Vi har tatt store skritt i riktig retning

Ryding legger ikke skjul på at de har tatt et kvantesprang i løpet av året som har gått.

- Vår redaksjonelle satsing, Sportamore Magazine, som før bare var å finne i Sverige, er nå rullet ut i Norge, Finland og Danmark. Vi har også gjort viktige grep for å bli enda mer på kundenes side, enten det er snakk om service, leveringer, utvikling av en mer anvendelig mobilside eller effektivisering av retur, fastslår Ryding.

I skrivende stund kan de tilby 15 961 produkter fra 318 varemerker innen 32 forskjellige idretter.

Selskapet, som gikk på børs i 2015 (NASDAQ Stockholm), har vunnet en rekke priser. I 2015 ble de kåret til årets nettbutikk i Sverige.

I fjor ble de nominert til årets beste netthandelssted av Internet World.

Del artikkel: