Cervera er en svensk kjede som selger kjøkkenutstyr. Kjeden har idag ca 600 ansatte og 72 butikker i Sverige, i tillegg til nettbutikk.
I denne artikkelen får du beskrevet hvordan Cervera ved hjelp av tjenesten VePanel fra Ve Interactive fikk meget god effekt:
- 1 av 10 sendte e-post endte med salg
- 12% høyere snittordreverdi via VePanel
- 8% høyere konverteringsgrad via VePanel
Utfordring
Cervera bruker mye penger på å drive trafikk til nettsiden. Da Cervera og Ve Interactive begynte samarbeidet var de fornøyde med trafikken, men de ønsket å øke antallet konverteringer. Etter å ha lagt vekt på å øke antall konverteringer på kategori- og produktsidene i den innledende fasen, flyttet de fokus til kassen der de så at det burde finnes potensial for å få flere besøkende til å avslutte sine kjøp.
Løsningen
For å løse problemet med at så altfor mange besøkende forlot kassen uten å avslutte sitt kjøp i nettbutikken, skrudde Cervera på VePanel, et verktøy for "onsite-engagement". Verktøyet gjør det mulig å fange opp og interagere med kunder som på en eller annen måte viser tegn til å forlate nettsiden uten å avslutte kjøpet. For å oppmuntre kunden til å sluttføre et kjøp inneholder VePanel en rekke funksjoner som spesialtilpasset materiell, spisset budskap og AI- baserte produktanbefalinger.
De besøkende får på den måten en rekke ulike muligheter å gjenoppta handelen og legge til flere produkter i handlekurven før de sluttfører kjøpet.
VePanel - Promo Message og Product Feed
Her ser du eksempler på VePanel som altså gav 12% høyere snittordreverdi og 8% høyere konverteringsgrad:
VePanel Remarketing Panel
For å redusere andelen tapte salg aktiverte Cervera også remarketing e-post som sendes ut til de besøkende etter at de har avbrutt et kjøp i nettbutikken. E-posten inneholder foruten de forlatte varene, også AI-baserte produktanbefalinger som genereres utifra kundens tidigere aktivitet på nettsiden. Ved hjelp av denne funksjonen kan e-posten faktisk ikke bare øke antall konverteringer, men også øke snittordreverdien blant kunder som har forlatt sine hanldekurver.
Resultatet ble at hele 1 av 10 sendte e-post endte med salg!
Slik oppsummerer Cervera erfaringene med VePanel fra Ve Interactive
- Etter gode samtaler med Ve Interactive besluttet vi å gå igang med VePanel, noe som ikke bare medførte økt antall konverteringer, men også høyere snittordreverdi. Samarbeidet ble etter hvert utvidet da vi som en av deres første kunder slo på AI-baserte produktanbefalinger som løftet nøkkeltallene ytterligere. Neste steg blir nå aktivere panelet på hele nettsiden og komme igang med levende bilder for å gi våre besøkende en sterk opplevelse og øke resultatet ytterligere, oppsummerer Pelle Pettersson, Head of Omni Channel & Ecommerce hos Cervera.