SPONSET INNHOLD

Slik bygger du bro mellom online og offline

Slik bygger du bro mellom online og offline

For å gjøre kundeopplevelsen sømløs, trenger du en markeds- og salgsstrategi som bygger bro mellom online- og offline-opplevelsene. Slik lykkes du.

I en verden med stadig skiftende forbrukeratferd, kan det være en utfordring å møte forventninger til produktinformasjonen. Forbrukerne kan på et øyeblikk snu seg til en konkurrent hvis de ikke er fornøyd med det de ser og leser.

Men hvordan kan tilpasse dine elektroniske kanaler for å reflektere fordelene med din fysiske butikk og drive salg til butikken? For å bygge bro mellom kanalene, trenger du en integrert tilnærming til markedsføring og informasjonsbehandling, samtidig som du forteller relevante og tilpassede produkthistorier som hjelper kundene enkelt å bevege seg mellom kanaler og ta raske beslutninger.

En skreddersydd e-handelserfaring, kombinert med live chat og personlig produktanbefalinger, gjenskaper ansikt-til-ansikt-interaksjonen de har med en faktisk selger i butikk. Butikkoversikt, mulighet for å reservere produkt på nett og klikk-og-hent hjelper online-kunder å få en god opplevelse i fysisk butikk. Men hvis et produkt ikke er på lager i butikken, gjør "endless aisle"-teknologien det enkelt for kundene å fullføre en online-bestilling raskt mens du står ved siden av den tomme butikkhyllen.

Med integrerte IT-systemer, kan kundene også returnere elektroniske bestillinger i butikken i stedet for å måtte sende dem tilbake og vente på en erstatningsvare eller få pengene refundert.

Dyktige forhandlere bruker informasjon fra elektroniske kanaler i offline-markedsføring, for eksempel viser de kundenes produktanmeldelser eller karakterer i butikkhyllene. Eller de drar nytte av tilgjengelige data som for eksempel demografi, søkehistorikk, beliggenhet, engasjement i sosiale medier, tidligere kjøp og nettatferd for å skape relevante historier med lokale tilbud som engasjerer forbrukerne på nettet, og etter hvert driver dem til butikken.

Med beriket innhold hentet fra elektroniske kanaler, samkjøres online med offline og vice versa, og på den måten skaper du en sømløs kundereise som går fra katalog og reklame til e-handel og konvertering.

Kundereisene vil fortsette å utvikle seg. For å lykkes i et miljø som stadig endrer seg, må du som forhandler ha robuste prosesser som gjør din markedsføring smidig. Du trenger alle markeder og kanaler for å fortelle den samme historien, slik at du kan sikre at kundene har en konsistent merkevareopplevelse uansett hvor de begynner sin reise.

Med et PIM, har du fleksibilitet til å fokusere på berike innholdet slik at du er relevant for kundene uansett hvilken kanal de bruker. Du kan også lettere justere offline-erfaringer og online-interaksjoner, og på den måten skape en konsekvent og tilfredsstillende kundeopplevelse. Dette hjelper deg å bygge sterke relasjoner som fører til økt salg og økt lojalitet.

Del artikkel: