Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Slik bygger Lindex en sømløs kundeopplevelse

Slik bygger Lindex en sømløs kundeopplevelse
(
Foto: Lindex
Netthandel

- Vi vil skape en moteopplevelse i verdensklasse uansett hvor vi møter kundene våre, sier country manager Hanne Leino i Lindex Norge.

ANNONSE

Motekjeden Lindex lanserte sin nettbutikk i Sverige i 2007, og i 2011 ble løsningen rullet ut i hele EU. I dag tilbyr man nettbutikk i 28 land, og det har blitt en fremgangsrik og kompletterende salgskanal til kjedens fysiske butikker.

- Et omni-channel foretak

Også i Norge fikk kundene mulighet til å handle på nett hos Lindex i 2011. Med et kjent varemerke og et veletablert butikknett over hele landet så man en fantastisk forretningsmulighet.

- Vår styrke og konkurransekraft ligger i måten vi kombinerer vår nettbutikk med våre fysiske butikker, og hvordan disse kan styrke hverandre. Vi møter stadig nye krav fra kundene våre, og vi ønsker å tilby dem en sømløs varemerkeopplevelse og en konsekvent kundereise på alle steder hvor vi treffer dem, påpeker Hanne Leino.

- For oss er det derfor naturlig å ligge i forkant av denne utviklingen og bli et omni-channel foretak som unytter styrken i våre fysiske butikker og online.

Komplementære kanaler

Som en av få motekjeder har Lindex blant annet gjort det lett for kundene å handle på nettet for deretter å hente, og til og med fraktfritt returnere bestillingen i butikkene. Stikkordet her er at online-butikken og den fysiske butikken skal komplementere hverandre. Det betyr at kundene enten kan velge å hente sin bestilling via PostNords utleveringssteder eller hente varene sine i en av Lindex sine butikker. Nettkundene kan også returnere feilkjøp til valgfri butikk, hvor de kan bytte til ny vare eller få pengene tilbake.

- Det er en tjeneste kundene setter stor pris på, og i dag foregår retur av varer i all hovedsak i butikk, forteller Leino.

Samme servicenivå

Fremdeles handler langt de fleste av Lindex sine kunder i butikk, men netthandelen vokser for hvert kvartal. Mote er noe mange handler på nettet, og Leino tror det blir stadig viktigere å møte kundene med høyt servicenivå på alle plattformer.

- Vi tror som sagt på en tett interaksjon mellom den fysiske og den digitale butikken. For oss er det derfor viktig at vi møter kundene på de plattformene de befinner seg, og ikke minst at de møter samme gode service og inspirerende mote uansett om det er på mobil, via datamaskinen eller i butikken. Noen ganger møter kunden oss først digitalt gjennom sosiale kanaler, blir inspirert og besøker en fysisk butikk. Andre ganger er hun i butikken først, men foretrekker nettbutikken med fordeler som for eksempel levering på døren og enda større utvalg i størrelser, påpeker Leino.

Bygger varemerke med netthandel

Lindex er en av Nord-Europas ledende motekjeder, med over 480 butikker lokalisert i Sverige, Norge, Finland, Baltikum, Tsjekkia, Slovakia, Polen, Serbia, Kroatia, Russland og via franchise på Island, i Bosnia-Herzegovina og Midtøsten.. Sortimentet består av flere ulike konsept innen dameundertøy, damemote, barneklær og kosmetikk, og kjeden opplever økt internasjonal etterspørsel fra moteinteresserte kvinner.

- Vi opplever stor interesse for våre prisvinnende motekolleksjoner og skandinaviske design fra utlandet. Vi ekspanderer raskt i Europa, og ehandel er en bra måte å bygge opp varemerket vårt på i nye markeder. Handel på nett gir kundene mulighet til å bli kjent med Lindex, og for oss er ehandel derfor en bra måte å sette oss inn i etterspørselen på nye markeder, for eventuelt å åpne en ny fysisk butikk der i fremtiden, avslutter Leino.

FAKTA:

Lindex er en av Nord-Europas ledende motekjeder, og har som forretningsidè å tilby en inspirerende og prisgunstig mote. Sortimentet består av flere ulik konsepter innen dameundertøy, damemote, barneklær og kosmetikk.

Konsernet har totalt ca 5000 ansatte, og omsetter årlig for mer enn fem milliarder svenske kroner. I Norge har Lindex 100 butikker og ca. 1100 ansatte.

Virksomheten har omlag 480 butikker.

Selskapets hovedkontor ligger i Gøteborg, med produksjonsfilialer i Kina, Tyrkia, India, Pakistan og Bangladesh.

I 2011 lanserte Lindex shop online i hele EU og i Norge, på Lindex.com.

Lindex er en del av det børsnoterte finske konsernet Stockmann.

Del artikkel: