Thomas Adams, en av de tre gründerne bak Onepiece, fortalte under forrige ukes logistikk- og netthandelskonferanse Load.16 om hvordan det som startet som en god idé endte opp som en verdenssuksess.
I fjor omsatte selskapet plaggene som kommer i en hel del for drøyt 120 millioner kroner, og endte opp med et driftsresultat på drøyt 15,4 millioner kroner.
LES OGSÅ: Norske Onepiece stakk av med gjev nettpris i Barcelona
Smart og annerledes markedsføring er et av momentene som har gitt suksess og klingende mynt i kassa.
Men det startet så smått med Facebook i det herrens år 2007.
Facebook og egne løsninger
- På den tiden da vi startet opp var Facebook en billig og enkel måte å nå mange på. Det tok ikke lang tid før vi hadde 100 000 følgere på Facebook-siden vi opprettet. Og her kunne vi virkelig se hvilken effekt sosiale medier og et visst antall følgere hadde, sier Adams.
De dro blant annet i gang en konkurranse for å se hvor mange av følgerne som var villige til å bytte profilbildet sitt med et bilde av en Onepiece-drakt. En drakt ville bli trukket ut i premie til en av de som byttet profilbildet sitt.
10 000 av 100 000 følgere tok oppfordringen til følge.
- Det ble lagt merke til av Både Facebook og verden forøvrig, sier Adams, som peker på at det skape et personlig forhold til alle som følger dem på sosiale medier er essensielt.
- Å vise de som liker og kommenterer at vi er der og følger med på hva som skjer har stor betydning, sier Adams.
I dag har Onepiece en følgerskare på drøyt 1,1 millioner mennesker på Facebook.
LES OGSÅ: Load2016: «Årets Nettbutikk» er en inspirasjonskilde fra Trondheim
«Social currency» og «hack the price»
Men etterhvert ble Facebook mindre interessant og dyrere å bruke, og gründerne så på muligheten for å gjøre mer av markedsføringsbiten på egenhånd.
Høsten 2014 åpnet de butikk på Broadway i New York.
- Med en månedsleie på 80 000 dollar, og med 90 prosent av salget vårt på nett, så ble det en utfordring i å finne en løsning som kunne gjøre dette drivverdig, sier Adams.
Løsningen ble en egen «social currency» hvor nettfølgerne kunne komme i butikken og få rabatt på klærne basert på hvor mange følgere de hadde på sosiale medier.
500 følgere ga blant annet én dollar i avslag.
Bilder og delinger som involverte Onepiece ga bedre uttelling for de som svingte innom for å veksle inn SoMe-kvantitet i Onepiece-avslag.
- Pressedekningen ble enorm. Vi nådde vel ut til rundt to milliarder menneskser, sier Adams, som samtidig legger til at han ikke aner hvor mange ekstrasalg dette medførte.
A photo posted by Onepiece (@onepiece) on May 24, 2016 at 12:14pm PDT
En annen tilnærmingsmåte til markedet var konseptet «hack the price».
En Onepiece Lusekofte ble lagt ut på nett til en gitt pris, men kunne presses betydelig ned i pris basert på hvor mange «likes» den fikk. En «like» betydde én cent i prisavslag.
Om følgerne samarbeidet og klikket som bestatt kunne de presse prisen ganske mye ned. Og det klarte de.
Etter et visst antall dager, som var bestemt på forhånd av Onepiece, kunne følgerne kjøpe lusekofte-drakten for 69 euro - mot normalt 159 euro.
- Samarbeidet mellom de som følger oss ville bety et billigere produkt for dem. Og det fikk de, sier Adams. som samtidig leverte følgende mantra under Bring-konferansen på Scandic Fornebu:
Build tribe - engage - reward.
LES OGSÅ: Alibaba på sjarmoffensiv i Norge
Flust med kjendiser
Det er heller ikke feil at en rekke verdensstjerner har vist seg på sosiale medier iført et Onepiece-produkt.
Kardashian-familien, Beyoncé, Taylor Swift, Justin Bieber, det engelske boybandet One Direction og Janet Jackson er bare noen få av et stort stjernegalleri som har latt seg avbilde med kosedressene.
#SquadGoals #OnepieceNorway 📸: @kimkardashian on snapchat
A photo posted by Onepiece (@onepiece) on Apr 30, 2016 at 9:46am PDT
(Foto:Onepiece)