Det er under én uke til 31.oktober, hvor den store tradisjonen Halloween gÃ¥r av stabelen. Etter feiringens inntog i Norge rundt Ã¥r 2000 har nettbutikkene blitt mange, og produktene utallige i forbindelse med anledningen.Â
I følge fjorÃ¥rets undersøkelse fra Virke viste det seg at 38 prosent av nordmenn brukte mellom 100 og 200 kroner pÃ¥ godteri, kostymer og dekorasjoner i forbindelse med Halloween-feiringen 2017, mens 12 prosent av husstandene brukte 600 kroner eller mer.Â
Vi har vært i kontakt med tre aktører som selger Halloween-utstyr pÃ¥ nett for Ã¥ finne ut hva de selger mest av og hvordan de forbereder seg i forkant av den store begivenheten. Skal vi tro disse rett vil Halloween-salget bli enda større i Ã¥r.Â
1. Cooolstuff.no
Coolstuff.no drives av det svenske foretaket CoolStuff AB, og har et bredt sortiment av gadgets til alle mulige formål. De kaller seg selv "Norges Gadgetmekka".
Coolstuff.no selger flest Piggypack-kostymer på nett. Dette er Donald Trump versjonen. Foto: Coolstuff.no
Det er ingen tvil om at nettbutikken er en stor aktør nÃ¥r det kommer til Halloween med deres brede utvalg av bÃ¥de kostymer, parykker, sminke, dekorasjon og tilbehør. Av alt dette er det dog det sÃ¥kalte "piggyback" kostymet som er mest populært i Halloween-kategorien deres, forteller Country Manager i Coolstuff.no, Karoline Magnussen.Â
- Det har vært mest interesse i vÃ¥re piggyback-kostymer, hvor det ser ut som man sitter pÃ¥ ryggen til for eksempel Donald Trump, men ogsÃ¥ en del oppblÃ¥sbare kostymer. Det er tydelig at kunder er ute etter noe originalt, morsomt og enkelt. Samtidig selger vi ogsÃ¥ mye linser og pynt.Â
I forberedelsene markedsfører de seg aktivt gjennom ulike kanaler og bruker influencers til å teste produktene deres. I tillegg kjører de et stort Halloween-tilbud under hele oktober som fylles på hver dag. De kan røpe at salget har økt siden fjoråret.
- Vi har deals under hele oktober med et stort Halloween-salg, som fylles pÃ¥ hver dag samt mange kostymer med kjøp 3, betal for 2. Jeg kan ikke gi noen tall, men kan fortelle at vi sÃ¥ langt ligger 20% over fjorÃ¥rets Halloween-salg.Â
2. Teknikmagasinet.no
Teknikkmagasinet selger tusenvis av ulike dingser, og ble først startet i Sverige. Nå har de 30 butikker i Norge pluss nettbutikk. De har utviklet sin omnikanal i form av at kunden kan bestille på nett, og deretter hente i butikken samme dag.
I anledning Halloween kjører de kategorien "skrekkmagasin". Her er det blant annet tilbudet 4 for 3 pÃ¥ alt av Halloween-utstyr.Â
- Hele kategorien selger kjempebra under oktober og de fleste kunder legger flere Halloween-produkter i sin bestilling. Det som er spesielt populært i netthandelen nÃ¥ er oransje fengselsdrakter, hvite linser, latex-sÃ¥r, blod og røykmaskiner. Vi er dyktige pÃ¥ Halloween og tar en stor del av markedet, bÃ¥de i butikk og online, forteller sjef for netthandel i Teknikmagasinet, Marie Segerberg.Â
De forsøker å gjøre markedskommunikasjonen ekstra skremmende ved hjelp av filmklipp og bilder som skal kunne relateres til skrekkfilmer på sin hjemmeside og sosiale medier.
- Vi satser pÃ¥ en veldig bra landingsside, og en tydelig kampanjeeksponering i nettbutikken der vi satser mye pÃ¥ filmklipp og bilder for Ã¥ fÃ¥ tankene over pÃ¥ skrekkfilmer, sier Segerberg. Â
3. Jollyroom.no
Nordens største netthandelsselskap innen barn- og babyprodukter Jollyroom forteller at de har forberedt seg mer enn tidligere til årets Halloween, så selv de minste kan være med på feiringen. Selskapet finnes per dags dato i Norge, Sverige, Danmark, Finland og Tyskland.
Jollyroom har bestilt uvanlige mye Halloween-varer dette året. Her er bilde fra årets tema-kampanje. Foto: Pressebilde: Jollyroom
- Vi har forberedt oss mer en vanlig for Ã¥rets Halloween og har bestilt uvanlig store mengder Halloween-produkter. For Ã¥ skape optimal kundeopplevelse for vÃ¥re kunder, har vi ogsÃ¥ forsøkt Ã¥ synkronisere vÃ¥re bestillinger med andre fest-artikler til samme tidspunkt som Halloween-produktene. Vi ser at det er en større etterspørsel etter alt som hører Halloween til, ikke bare kostymene, sier PR- og kommunikasjonsrÃ¥dgiver i Jollyroom, Frida Ekholm.Â
Kostymer er det nettbutikken selger mest av, og dette Ã¥ret ligger fokuset pÃ¥ lisensvaremerkene deres, da dette er populært blant kundene. De har dermed valgt Ã¥ kjøre pÃ¥ med en tema-kampanje, slik at kundene lett kan se deres utvalg i det de klikker seg inn pÃ¥ siden.Â
- Vi har en flott tema-kampanje pÃ¥ nettstedet vÃ¥rt med noen rabatterte priser for Ã¥ veilede kunder til Ã¥ finne Halloween-produktene sÃ¥ lett som mulig. Som nevnt ovenfor legger vi stor vekt pÃ¥ kostymer til barna, noe som synes i kampanjen pÃ¥ nettsiden.Â
Hele Norges Halloweenbutikk
Vi har ogsÃ¥ vært i kontakt med butikken som kaller seg "Hele Norges Halloweenbutikk". Europris har begynt Ã¥ selge Halloween-utstyr pÃ¥ nett for første gang, da de nylig Ã¥pnet nettbutikk. Ettersom dette er helt nytt kan de ikke si sÃ¥ mye om salget, men administrerende direktør, PÃ¥l Wibe meddeler i en mail at mÃ¥let er Ã¥ bli Norges Halloweenbutikk ogsÃ¥ pÃ¥ nett. Â