Elektro-kjeden Expert åpnet natt til onsdag ny nettbutikk i Norge. Selskapet har tatt i bruk løsningen Expert-eide Power i Danmark har laget i stedet for å pusse på sin egen.
- Vi fikk dermed en ganske ferdig testet løsning som vi viste gav høyere  konvertering enn våre gamle sider, forteller Kåre Andrè Jevanord, salgsleder digitale kanaler i Expert Norge til Netthandel.no. Den gamle Expert-sidene var utdatert - de var for klikkintensive og vi hadde en for lang checkout med for mange avbrutte kjøp, medgir han.
Expert har brukt samme plattform for sine nettbutikker i Norge, Danmark og Finland, men hittil har hvert land utviklet sin løsning. Nå har man laget én felles organisasjon. Det øker utviklingstempoet og gjør at forbedringer kan tas i bruk av alle landene kjappere, påpeker Jevanord.
Expert bruker publiseringplattformen Umbraco i stedet for en rendyrket netthandelsløsning. De nye Expert-sidene er skapt av danske Novicell.
- Vi har bare statistikk fra ett døgn, men vi ser en mye bedre konvertering fra søket, kundene bruker lengre tid på produksidene, og vi får færre avbrutte kjøp, forteller Jevanord til Netthandel.no.
Den nye nettsiden har økt konverteringen av kunder som søker med 76 prosent og kunder som ikke søker med 105 prosent, får Netthandel.no vite, men får ikke oppgitt faktiske tall.
Experts digitale salgssjef påpeker overfor Netthandel.no at med alt som foregår i netthandelsbransjen, må en aktør som Expert prioritere hardt hva de skal gjøre i en ny nettbutikk.
Jevanord plukker ut fire punkter der Expert har satset mest på:
Han trekker først frem en ny checkout med færre trinn som skjer på en og samme side. Dette reduserer sterkt antall forlatte handlekurver,  forteller Jevanord.
Søk i Experts nye nettbutikk gir treffliste og hurtigvisning av produkter.
Expert har lagt store ressurser i å forbedre søket. Selskapet bruker Elasticsearch og har skapt et langt raskere søk enn tidligere, og søket viser resultater mens man taster. På en stor skjerm kan man klikke på søkeresultatene og få en forhåndsvisning med filtere under. Expert har også lagt mye arbeid i å studere søkehistorikken og legge på synonymord (aliaser). For eksempel gir søk på "stasjonær" en liste over det Expert kaller desktop-PCer.
Jevanord forteller at det likevel gjenstår mye arbeid på søk: Expert vil styre listen av søketreff bedre mot best-selgere, kampanjer og hvilke varer som klikkes mest på.
Expert bruker to eksterne systemer for å øke mersalget og vise relevante alternative varer. Selskapet har brukt Swogo, et system Elkjøp tok i bruk nylig, i over et halvt år. Dette kunstig intelligens-baserte systemet analysere nettsalg i en rekke kjeder over hele Europa og foreslår ut i fra dette kombinasjoner av tilleggsvarer under et produkt. Kunder som ser på en bærbar pc hos Expert og Elkjøp, får dermed forslag om å kjøpe for eksempel Microsoft Office og en mus. Swogo er foreløpig ikke lagt på de nye nettsidene til Expert, men kommer til senere, forteller Jevnaord, for det øker mersalget signifikant, røper han.
I tillegg bruker Expert Rich Relevance til å vise relevante alternative produkter under titttelen "Andre har sett på".
- Vi er ikke de eneste som bruker Rich Relevace-systemet, men vi tror vi er de første som inkluderer hva som selges i våre fysiske butikker i beregningen. Her gjør vi også en personalisering - hva du har klikket på tidligere påvirker hva som vises, forteller Experts digitale salgssjef til Netthandel.no.
Expert har også gjort et grep som en del av deres omnichannel-strategi: De ansatte i varehusene som hjelper kundene, har brukt nettsidene, men de nye nettsidene er skapt spesifikt for å bistå på denne fronten og skal gi nok informajon også til butikkselgerne.
(Foto: Expert)