Omnichannel marketing er blitt essensielt for å forstå kundereisen og drive salg, og uansett hvordan kundene finner deg er det nå vanlig å gi dem muligheten å kjøpe når, hvor og hvordan de selv ønsker.
Den nye guiden "An Enlightened Festive Season" fra oss i Criteo er laget for å hjelpe merkevarer og forhandlere gjøre den viktige sesongen spesielt lys og hyggelig. Vi har samlet de 12 mest aktuelle trendene og de 12 beste tipsene for å øke salget på nett.
Last ned netthandelsrapporten An Enlightened Festive Season
Å jobbe med 16.000 kunder globalt gir oss unik innsikt i hvordan kunder handler hele året –ikke minst i viktige perioder som Black Friday og under julehandelen. Undersøkelsen Criteo Shopper Story 2017 lanseres i høst, der har vi snakket med kunder i Storbritannia for å finne ut hva som motiverer dem til kjøp og kundereisen de går gjennom for å finne de perfekte gavene, like relevant for Norge.
Her er noen ting å se frem til denne sesongen:
- Omnishopping blir stadig vanligere. Shoppere som både "webroomer" (går på nettet for å undersøke, men kjøper i butikk) og "showroomer" (ser i butikk, men kjøper online) er nå i flertall, 90 % av omnishopperne gjør begge deler.
- Black Friday fortsetter å øke med tosfiret prosent i 2016 og er nå blitt den største dagen innen e-handel i Storbritannia og er nå viktigere enn romjulssalget, som frem til nå har vært da det tradisjonelle salget begynner. Tilsvarende trend ser vi i Norge.
- Mens fler enn før gjør de store innkjøpene allerede i november, kjøper etternølerne tettere opp mot jul, da forventningene om to-dagers frakt øker. I 2016 viste Criteo-data at det var en stor økning i konverteringer 22. og 23. desember.
- I fjor ble nesten to tredjedeler av Internett-kjøp på julaften utført med en smarttelefon. Julaften er dermed den travleste mobile shoppingdagen i løpet av året. Noen som er ute i siste liten?
Lykke til med handelen!