Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.

SPONSET INNHOLD

Slik øker danske nettbutikker omsetningen

Slik øker danske nettbutikker omsetningen
Foto: EDI-Soft

Danske nettbutikker bør tenke nytt om leveringsform for å møte forbrukernes ulike krav og ønsker. Det vil ikke bare gjøre nettbutikkene mer konkurransedyktige, men også øke omsetningen deres markant. Dette viser en test fra Cykelpartner.dk.

E-handel bør endres fra å mene at man vet hvordan kunder vil behandles, til å la kundene bestemme hvordan de gjerne vil behandles. Det betyr at danske nettbutikker bør endre sin forretningsforståelse og erkjenne at kunder selv vil bestemme hvordan leveringen skal skje”, forteller Steffen Pasgaard, som er konserndirektør hos EDI-Soft. EDI-Soft spesialiserer seg i leveringsløsninger til blant annet e-handel.

Noen dager er prisen det viktigste for forbrukeren, andre dager er leveringstiden avgjørende. I dag er alt tilgjengelig via internett, og dermed forventer forbrukeren valgfrihet. Valgfrihet gir forbrukeren medbestemmelse, og dette kan bidra til å gjøre danske nettbutikker mer konkurransedyktige i fremtiden.

”Ingen kunder vil behandles likt, for alle kunder har forskjellige forventninger – og forventer derfor også å bli behandlet forskjellig”, forteller Steffen Pasgaard.

Steffen Pasgaard utfordrer dermed danske nettbutikkers tanker om levering. Han forteller at den typiske danske nettbutikken har dag-til-dag levering på hverdager, men oppfordrer til nytenkning rundt leveringsformen:

”Hvorfor ikke la det være opp til kundene å bestemme om de vil ha varen levert nå, i morgen eller senere? Hvis sykkelen min punkterer på søndagsturen, og jeg skal ut igjen på mandag kveld, så er det jo ikke attraktivt for meg at jeg kan få nye dekk og slanger levert først tirsdag ettermiddag. Omstendighetene bestemmer ofte om kundene vil betale mer for raskere levering”.

Gir det utslag på bunnlinjen å fokusere på leveringen?

Den danske nettbutikken Cykelpartner.dk bruker EDI-Softs software CONSIGNOR som leveringsløsning. For å imøtekomme forbrukernes ønsker har Cykelpartner.dk i samarbeid med Post Danmark nettopp innført utsendelse på søndager. På den første søndagen ble alle besøkende på Cykelpartner.dk inndelt i 2 grupper. Den ene gruppen fikk se nettbutikkens vanlige frister for bestilling, som var at bestillinger i helgen og innen kl 16:30 på mandag ble levert på tirsdag. Den andre gruppen ble informert om at de kunne bestille innen kl 14:00 på søndag, og få varene levert mandag. Søren Sieg Jensen fra Cykelpartner.dk sier:

”Med testen hadde vi mulighet for å se om utsendelse på søndager bidro til å øke konverteringsraten. Vi har kunden i fokus i alle prioriteringer, og derfor var vi interessert i å undersøke om kundene reelt sett hadde behov for å få varen levert på mandagen”.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Søren Sieg Jensen fra Cykelpartner.dk
Søren Sieg Jensen fra Cykelpartner.dk

Selv om Cykelpartner.dk sendte alle pakkene ut på søndagen, var det bare halvparten av kundene som ble informert om denne fristen. Søren Sieg Jensen, som er IT-sjef hos Cykelpartner.dk, forteller om testen:

”Jeg forventet at informasjonen om utsendelse på søndag ville ha positiv effekt på konverteringsraten, men jeg må innrømme at jeg ikke hadde forestilt meg at resultatet ville bli så positivt. Utsendelse på søndager økte denne andelen med 25%, og vi har fått utrolig mange positive tilbakemeldinger fra våre kunder.”

Ifølge Søren Sieg Jensen har søndagsutsendelser ført til økt omsetning, noe som selvfølgelig påvirker bunnlinjen positivt. Cykelpartner.dk har innført fast søndagsutsendelse, og Cykelpartner.dk vil se mer på alternative leveringsformer i fremtiden.

Del artikkel: