Økt effektivitet og større lønnsomhet oppnår bedrifter som satser på Product Information Management (PIM) blant annet gjennom å øke salget, redusere time-to-market og effektivisere prosessene. Produktinformasjonen er en strategisk og sentral ressurs for alle dine salgskanaler, og bør forvaltes og utnyttes best mulig for å skape konkurransefordeler.
PIM-løsninger støtter effektive arbeidsprosesser for produktinformasjon som sikrer enhetlig, rik og korrekt informasjon ut i alle salgs og markedskanaler.
PIM øker salget og reduser kostnadene
I dag stiller kundene høye krav til relevant og lett tilgjengelig informasjon. Godt strukturerte og innholdsrike produktdata sørger for at du enkelt kan gjøre disse tilgjengelige for kundene på en mer tiltalende måte og dermed øke salget. Ved å gjøre mest mulig produktinformasjon tilgjengelig for kundene, reduseres også etterspørselen etter kundeservice, som igjen reduserer kostnadene.
PIM-løsninger gir deg muligheten for å berike den grunnleggende informasjonen som finnes i dagens ERP-løsning, hvilket gir kunden en innholdsrik og konsekvent opplevelse uansett hvilken kanal de beveger seg i (web, mobil, kampanjer, brosjyrer, butikkplakater, ol.)
PIM reduser time-to-market
Befinner bedriften din seg i et raskt skiftende – eller sesongbetont marked – må du hele tiden oppdatere produktsortimentet ditt. En PIM løsning gir deg mulighet for effektive produktlanseringer og bedrifter opplever kortere time-to-market grunnet effektiviseringsmulighetene PIM gir. Lansering av nye produkter gjøres i PIM-løsningen, som igjen kommuniserer med markeds- og salgskanalene. Dette gjør at alle kanaler oppdateres med samme rike produktinformasjon samtidig.
PIM reduserer time-to-market, hvilket øker salget av nye produkter med i snitt 7%
(Aberdeen Group, juli 2012: The Business Value of Production Data: The Importance of MDM and PIM Systems)
PIM sikrer kvaliteten i informasjonshåndteringsprosessene
Produktinformasjon er tradisjonelt lagret i flere forskjellige systemer og lagringsmedia. Ofte sitter ulike deler av organisasjonen på forskjellig data – eller varianter av samme data – og administrerer dette i ulike systemer. Dette fører til at samme produktinformasjonen blir manuelt vedlikehold på flere forskjellige steder. Dette beskrives gjerne av organisasjonen selv som dobbelt-, trippelt-, eller kvadrupelt arbeid.
I tillegg til denne ineffektive arbeidsprosessen fører en slik håndtering av produktinformasjon til feil og mangler. Det kan hende produktinformasjonen blir oppdatert på web og i den trykte katalogen, men at oppdateringer blir glemt i produktarket. Samtidig øker risikoen for manuelle tabber som skrivefeil, eller feil bruk av bilder ved oppdatering i flere kanaler.
PIM sentraliserer informasjonslagringen til ett område som hele organisasjonen kan nå. Slik får alle tilgang til en identisk og oppdatert informasjon. Dette effektiviserer prosessene og sikrer kvaliteten på informasjonen – hvilket igjen reduserer kostnadene.