Tross den tøffe konkurransen i klesbransjen har den lokale og frittstÃ¥ende klesbutikken Suser i Sivet gjort stor suksess og Ã¥penbart funnet nøkkelen til hvordan man skal fÃ¥ kundene tilbake gang pÃ¥ gang. Det Tønsberg-baserte selskapet, som ble startet av Siv Heleen Grødem i 2003, har i dag 17 ansatte og en omsetning pÃ¥ 42 millioner kroner. Tilhørende nettbutikk ble Ã¥pnet i 2015 og stÃ¥r nÃ¥ for 60 prosent av denne summen. Â
- Vi selger ikke plagg, vi selger inspirasjon og antrekk. Det har vært en ufravikelig, lønnsom og suksessfull strategi fra dag én, fortalte Siv Heleen Grødem i et foredrag hos Digitroll.
Suser i Sivet har vært Gasellevinner fire ganger og fikk nylig prisen for Ã…rets Butikk under Virkes Handelskonferanse.Â
- Det var veldig overraskende og gøy Ã¥ bli kÃ¥ret til Ã…rets Butikk. Vi har ogsÃ¥ fÃ¥tt mye positiv respons etter vi vant prisen, og det virker som om kundene synes det er litt ekstra stas Ã¥ handle hos oss nÃ¥, sier Grødem til Ehandel.Â
LES OGSÅ: Her er årets Handelsvinnere - stort bildedryss
Personlig markedsføringÂ
Suser i Sivet bruker sosiale medier flittig og har de siste 10 Ã¥rene vist hele 10 000 antrekk via sine ulike kanaler. Grødem har siden start stÃ¥tt mye som modell for produktene selv, noe som har gjort konseptet ekstra personlig. Den største kundegruppen er kvinner i alderen 35-55 Ã¥r, men mÃ¥let er Ã¥ ogsÃ¥ nÃ¥ ut til de yngre. Â
- Det Ã¥ bruke meg selv som modell var mer et praktisk valg enn noe strategisk i utgangspunktet. Det begynte med at jeg tok bilder av meg selv i speilet, som bÃ¥de var kostnadsfritt og effektivt. Jeg prøvde en ekstern modell en gang, men det funka ikke og ble helt feil i forhold til konseptet vÃ¥rt, forklarer hun.Â
Suser i Sivet har vært tidlig ute nÃ¥r det gjelder bruk av nye kommunikasjonskanaler, og forteller at de poster innlegg 2-3 ganger hver eneste dag hele Ã¥ret. I tillegg har selskapet en egen app, som i dag generer 50 prosent av nettomsetningen.Â
Dropper Black Friday
Butikken pÃ¥ Tolvsrød i Tønsberg er selskapets eneste fysiske butikk, etter at de la ned butikk nummer to tidligere i Ã¥r. Omsetningen forventes derfor Ã¥ lande pÃ¥ rundt det samme i Ã¥r som i fjor.Â
- Vi forsøkte Ã¥ starte en butikk til, men mistet mye kontroll og det ble vanskelig Ã¥ drive. NÃ¥ satser vi pÃ¥ butikken pÃ¥ Tolvsrød og Suserisivet.no, som understøtter hverandre godt.Â
I butikken holder selskapet ofte egne events, og Grødem forteller at dette fÃ¥r langt bedre respons enn det Ã¥ være med pÃ¥ salgsdager som Black Friday.Â
- Vi har ikke opplevd Ã¥ tjene noe pÃ¥ Ã¥ være med pÃ¥ Black Friday, sÃ¥ vi satser heller pÃ¥ egne arrangementer som ikke har noe med det Ã¥ gjøre. Vi ser at det er mer populært blant vÃ¥re kunder.Â
LES OGSÃ…: Er Singles Day nye Black Friday?
Utfordringer underveis
Når det gjelder Suser i Sivets digitale reise har det også vært utfordringer underveis og de endringene har blant annet gjort det dyrere og vanskeligere å holde seg synlig på sosiale medier.
Grødem pÃ¥peker samtidig at giganter som Amazon, Zalando og Boozt har lagt til rette for en rekke betingelser, som gjør det mer kostnadskrevende Ã¥ drive nettbutikk.Â
- For eksempel trender som gratis frakt og retur, kontinuerlige tilbud, lojalitetsprogrammer med mer, som gjør at vår effekt av tilbud blir redusert. Det å skille oss ut og kommunisere våre "fortrinn" blir derfor enda viktigere.
Veien videre
For Ã¥ skille seg ut fra de store tror Grødem det blir viktig Ã¥ tilby et konsept hvor man ikke bare konkurrerer pÃ¥ pris. Hun trekker for eksempel frem fokus pÃ¥ bærekraft og miljø, som er noe av det selskapet planlegger Ã¥ satse mer pÃ¥.Â
- VÃ¥rt fokus fremover blir Ã¥ videreutvikle appen for dialog og kundefordelsprogram, legge enda større vekt pÃ¥ handleopplevelsen samt styrke vÃ¥r kompetanse innen digital markedsføring og utnytte teknologi for Ã¥ samarbeide tettere og mer effektivt med underleverandører. Vi vil ogsÃ¥ redusere risiko pÃ¥ varelager og -innkjøp og bidra til en mer miljøvennlig og bærekraftig klesbransje gjennom konkrete aktiviteter, avslutter hun.Â