Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Slik skal Suser i Sivet fortsette suksessen i den tøffe klesbransjen

Slik skal Suser i Sivet fortsette suksessen i den tøffe klesbransjen
Ove Hansrud fra Tekstilforum og prisvinner Siv Helen Grødem, bak butikken Suser i Sivet.
Foto: Kilian Munch
therese.karlsrud.haugen

Det går så det suser for nettbutikken fra Tønsberg, men å skille seg ut blir stadig viktigere. 

ANNONSE

Tross den tøffe konkurransen i klesbransjen har den lokale og frittstående klesbutikken Suser i Sivet gjort stor suksess og åpenbart funnet nøkkelen til hvordan man skal få kundene tilbake gang på gang. Det Tønsberg-baserte selskapet, som ble startet av Siv Heleen Grødem i 2003, har i dag 17 ansatte og en omsetning på 42 millioner kroner. Tilhørende nettbutikk ble åpnet i 2015 og står nå for 60 prosent av denne summen.  

- Vi selger ikke plagg, vi selger inspirasjon og antrekk. Det har vært en ufravikelig, lønnsom og suksessfull strategi fra dag én, fortalte Siv Heleen Grødem i et foredrag hos Digitroll.

Suser i Sivet har vært Gasellevinner fire ganger og fikk nylig prisen for Årets Butikk under Virkes Handelskonferanse. 

- Det var veldig overraskende og gøy å bli kåret til Årets Butikk. Vi har også fått mye positiv respons etter vi vant prisen, og det virker som om kundene synes det er litt ekstra stas å handle hos oss nå, sier Grødem til Ehandel. 

LES OGSÅ: Her er årets Handelsvinnere - stort bildedryss

Personlig markedsføring 

Suser i Sivet bruker sosiale medier flittig og har de siste 10 årene vist hele 10 000 antrekk via sine ulike kanaler. Grødem har siden start stått mye som modell for produktene selv, noe som har gjort konseptet ekstra personlig. Den største kundegruppen er kvinner i alderen 35-55 år, men målet er å også nå ut til de yngre.  

- Det å bruke meg selv som modell var mer et praktisk valg enn noe strategisk i utgangspunktet. Det begynte med at jeg tok bilder av meg selv i speilet, som både var kostnadsfritt og effektivt. Jeg prøvde en ekstern modell en gang, men det funka ikke og ble helt feil i forhold til konseptet vårt, forklarer hun. 

Suser i Sivet har vært tidlig ute når det gjelder bruk av nye kommunikasjonskanaler, og forteller at de poster innlegg 2-3 ganger hver eneste dag hele året. I tillegg har selskapet en egen app, som i dag generer 50 prosent av nettomsetningen. 

Dropper Black Friday

Butikken på Tolvsrød i Tønsberg er selskapets eneste fysiske butikk, etter at de la ned butikk nummer to tidligere i år. Omsetningen forventes derfor å lande på rundt det samme i år som i fjor. 

- Vi forsøkte å starte en butikk til, men mistet mye kontroll og det ble vanskelig å drive. Nå satser vi på butikken på Tolvsrød og Suserisivet.no, som understøtter hverandre godt. 

I butikken holder selskapet ofte egne events, og Grødem forteller at dette får langt bedre respons enn det å være med på salgsdager som Black Friday. 

- Vi har ikke opplevd å tjene noe på å være med på Black Friday, så vi satser heller på egne arrangementer som ikke har noe med det å gjøre. Vi ser at det er mer populært blant våre kunder. 

LES OGSÃ…: Er Singles Day nye Black Friday?

Utfordringer underveis

Når det gjelder Suser i Sivets digitale reise har det også vært utfordringer underveis og de endringene har blant annet gjort det dyrere og vanskeligere å holde seg synlig på sosiale medier.

Grødem påpeker samtidig at giganter som Amazon, Zalando og Boozt har lagt til rette for en rekke betingelser, som gjør det mer kostnadskrevende å drive nettbutikk. 

- For eksempel trender som gratis frakt og retur, kontinuerlige tilbud, lojalitetsprogrammer med mer, som gjør at vår effekt av tilbud blir redusert. Det å skille oss ut og kommunisere våre "fortrinn" blir derfor enda viktigere.

Veien videre

For å skille seg ut fra de store tror Grødem det blir viktig å tilby et konsept hvor man ikke bare konkurrerer på pris. Hun trekker for eksempel frem fokus på bærekraft og miljø, som er noe av det selskapet planlegger å satse mer på. 

- Vårt fokus fremover blir å videreutvikle appen for dialog og kundefordelsprogram, legge enda større vekt på handleopplevelsen samt styrke vår kompetanse innen digital markedsføring og utnytte teknologi for å samarbeide tettere og mer effektivt med underleverandører. Vi vil også redusere risiko på varelager og -innkjøp og bidra til en mer miljøvennlig og bærekraftig klesbransje gjennom konkrete aktiviteter, avslutter hun. 

Del artikkel: