Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Små nettbutikker er også store

Ole Martin N. Evensmo
olemartin@netthandel.no

Netthandel.no har slått av en prat med Hege Nilsen Ekberg som er markeds- og salgssjef for nettsatsingen i Stormberg. Kanskje ikke Norges største nettbutikk, men utvilsomt en nettbutikk med et stort hjerte.

ANNONSE

Hege Nilsen Ekberg er markeds- og salgssjef for nettsatsingen i Stormberg, der hun har vært ansatt siden desember 2008. Hun startet som kundekonsulent og har siden den gang steget i gradene. Nå jobber hun med Stormbergs kommersielle og merkevarebyggende strategi og har som hovedmålsetting at «Stormberg skal være best på nett. I hele verden». Stormberg er kanskje ikke helt i mål, men ble så sent som i fjor høst kåret til "Årets nettbutikk".

1. Helt innledningsvis, kan du kort fortelle litt om når dere åpnet nettbutikken og hvilken teknisk plattform dere bruker?

Vi lanserte Stormberg.no 23. juni 2008, Stormberg.se 18. oktober 2012 og vår internasjonale nettbutikk i januar 2014. Plattformen vår nå er Magento, ganske snart i kombinasjon med WordPress for å få mer ut av artikkel- og kampanjesidene våre. Frem til mai 2012 var vi på EPiserver.

2. Hva er hemmeligheten bak suksessen til Stormberg?

Magefølelse, hardt arbeid og fokus på mer enn å bare tjene penger. I Norges største undersøkelse om hvilke virksomheter forbrukere opplever som mest bærekraftige, har 5000 nordmenn stemt Stormberg til topps. Sånt blir vi veldig rørt og stolte av. For Stormberg er ikke bærekraft en strategi. Det er grunnleggende for virksomheten vår. Vi har siden starten av Stormberg i 1998, ønsket å drive på en måte som utgjør en forskjell. Et måte som setter positive spor i alle ledd av vår leverandørkjede. Til vår store glede er det noe våre Kunder er opptatt av og setter pris på. Vår oppfordring til andre bedrifter; ikke vent på at kundene deres skal ta initiativ til grønnere produkter og mer etisk drift. Ikke vent til klima og samfunnsansvar blir en motesak. Gå foran som gode eksempler og ta ansvar. Ta ansvar fordi det er det rette å gjøre, og gjør det enkelt for kundene å ta de rette valgene.

3. Stormberg ekspanderer utover Norges grenser. Hvor viktig rolle har nettbutikken i deres inntog på nye markeder?

Nettbutikken er spydspissen vår i satsingen ut over Norges grenser. Nettet har en viktig rolle både med tanke på merkevarebygging og som salgskanal.

4. Hvor modne opplever dere at kundene er for å handle sportsutstyr og sportsklær på nett?

Veldig. De siste årene har alle rapporter vist at sport- og friluftstøy er blant de aller største nettopp på nett, både i vekst og salg. Vi ønsker å være tilgjengelige der kunden er og når de ønsker. Vår produkter har en veldig variert kundegruppe, fra de minste til de eldste turgåerne. Ikke alle grupper er komfortable med å handle på nett, men flere og flere blir det. Vi ser en fin og jevn vekst. Vår dialog med kundene i sosiale medier gjør at vi kan videreutvikle handleopplevelsen på en måte som passer kunden. Det er viktig for oss.

5. Helt ærlig, hvordan er det å drive nettbutikker i kombinasjon med fysiske butikker?

Kundene ønsker tilgjengelighet, lave priser og kvalitet tilpasset sine behov og bruksmønster. Som detaljhandelskjede gjelder det å være tilstede der kunden forventer, om det er online, offline, søndager, nyttårsaften, før frokost eller etter leggetid.

Nå videreutvikler vi vårt butikkonsept og lanserer 1. halvår i 2014 webshop-in-shop. Dette er en assistert stasjon for netthandel inne i våre fysiske butikker. De rundt 50 Stormbergbutikkene har ca 6 000 produkter tilgjengelig til enhver tid. Nettbutikkene har i overkant av 1,1 millioner produkter kundene kan handle fra. Med assistert netthandel i butikk får kundene tilgang til produkter, størrelser og fargekombinasjoner de ikke finner i butikk, samt hjelp til å finne produkter som passer for dem.

Webshop-in-shop vil bidra til økt omsetning både for den fysiske butikken og for nettbutikken, så den nye handelsmuligheten for Stormbergs kunder vil bli en vinn-vinn situasjon for Stormbergkjeden. Vi er i stor grad en kundedrevet sportskjede. Mange kunder kontakter oss i flere kanaler. Vårt mål er at kundene skal få de samme svarene og tilbudene enten de besøker våre butikker, sender oss en tweet, besøker oss på Facebook eller ringer kundeservice. Kombinasjonen butikk og nettbutikk er en stor og viktig fordel.

6. Dere har mye produktinformasjon på deres nettsider. Kan du fortelle litt om hvordan dere skaper dette innholdet?

Produktinformasjonen starter hos våre dyktige designere. De skriver det første utkastet til produkttekster, før markedskonsulenten vår overtar og skriver tilpasset SEO og salg. Men her kan vi alltid bli bedre, og vi har nettopp rekruttert på dette feltet for å gjøre denne jobben enda bedre. Tekstene, sammen med produktbildene, er naturlig nok svært viktige i nettbutikken. Både for at kunden skal oppleve det som informativt, og få den informasjonen han er ute etter pluss litt til, og fordi vi ønsker å gjøre en god jobb mot søkemotorene her.

7. Hvordan klarer dere å overleve i kampen mot de store kleskjedene på nett og store nettbutikker som XXL og G-Max?

Vi går nok mot strømmen ved å åpne nye butikker og tilby flere handlemuligheter. Flere av våre konkurrenter i faghandelen har måtte trappe ned detaljhandelssatsingen. For å unngå dette har vi jobbet hardt med å tilpasse oss et marked med sterkere konkurranse enn noen gang. De siste årene har vi sett at noe av det viktigste for oss er å være tilgjengelig for våre kunder. Både når de ønsker å handle, har tilbakemeldinger eller vil vite mer om driften vår.

Siden Stormberg ønsker å være en gjennomsiktig og tilgjengelig bedrift med åpne fabrikklister og ærlighet rundt drift og miljøansvar, har sosiale medier vært en viktig arena for oss. I tillegg er det viktig at kommunikasjonen går begge veier. Våre kunder skal ha innflytelse på hva vi produserer, enten det gjelder nye design hvor vi ønsker forslag og innspill på farger, design og egenskaper, eller forbedring av eksisterende produkter.

Vi takker Hege Nilsen Ekberg for praten og ønsker henne og resten av Stormberg fortsatt lykke til med den videre nettsatsingen!

Del artikkel: