Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

- Smakfulle bilder som viser produktets fordeler i rett setting er ofte en salgsvinner

- Smakfulle bilder som viser produktets fordeler i rett setting er ofte en salgsvinner
Her er det de italienske fjellstøvlene fra Crispi som fyller sin rettmessige plass i et miljø der de naturlig hører hjemme. Dette bildet treffer nok mange på et emosjonelt plan og gir dem følelsen av å ville snøre på seg et par turstøvler og komme seg ut.
Bilde: Scanout.com
Bjørn Skomakerstuen

Det sier reklamefotograf Yngve Ask som har mer enn 20 års erfaring i bransjen med flere globale merkevarernavn i porteføljen.

ANNONSE

Det sies at vi husker 20 prosent av det vi leser - og 80 prosent av det vi ser.

Visuelle elementer i form av gode bilder eller videoer blir bare viktigere og viktigere i markedsføringsøyemed, samt at de riktige bildene trigger noe i konsumentene som gir dem enda større lyst til å kjøpe akkurat det produktet.

Erfaren ringrev deler av seg selv

Yngve Ask i Scanout.com har mer enn 20 års erfaring med hvordan man skaper de gode bildene som selskapene etterspør. 

- I en verden hvor det visuelle er viktigere en noen gang har vi slått rot for å hjelpe selskaper med å bli sett og lagt merke til. Merkevarer vi jobber med er blant annet Mountains of Norway, Crispi, Leatherman, Stanley, Nitedals, Tine og Felleskjøpet, sier den Valdres-baserte fotografen til eHandel.com.


Ønsker du å selge en fiskesnelle, kan dette være en måte å gjøre den attraktiv på. Fart, bevegelse og autentisitet preger dette bildet. 

Ønsker du å selge en fiskesnelle, kan dette være en måte å gjøre den attraktiv på. Fart, bevegelse og autentisitet preger dette bildet.  Foto: Scanout.com

Her er noen gode visuelle salgstips fra Ynge Ask:

  • Vis fordelene: Bildene du velger Ã¥ bruke mÃ¥ vise fordelene ved akkurat dette produktet. Kall det et godt salgsargument. Velg ut de bildene vil bruke og la dem fortelle hvorfor kundene bør velge akkurat dette produktet. Vis detaljer - gjerne det mest fordelaktige ved produktet - og la det du viser ogsÃ¥ fÃ¥ ta del i noe større. Som en termos pÃ¥ en fjelltopp eller en fluefiskersnelle i full spinn med vann sprutende til alle kanter.
  • Delikat: Bildene mÃ¥ være smakfulle. Det mÃ¥ være noe du har lyst til Ã¥ selge og som du er stolt av Ã¥ selge. Bilder som drukner i logoer og med ekstremt fokus pÃ¥ merkevarenavn er ikke noe jeg anbefaler.
  • Forberedelser: Det fototekniske og det riktige stedet for Ã¥ ta bildene er viktig. Kamera med riktig innstilling, bakgrunn, lys, farge, mønster, diffusjon, refleksjon og redigering spiller ogsÃ¥ inn i totalen.
  • Fortell noe: Historiefortelling gir troverdighet. Ikke bare vis et produkt, fÃ¥ det inn i en setting hvor bildet forteller noe mer enn bare hva som er avbildet.


Dette bildet forteller atskillig mye mer enn at det bare er kaffe som helles over i en kopp fra en termos.

Dette bildet forteller atskillig mye mer enn at det bare er kaffe som helles over i en kopp fra en termos. Foto: Scanout.com

  • Solen er din venn: Bilder i motsol scorer alltid 50 prosent bedre enn motsatt. Ikke spør meg hvorfor.
  • Humor er bra: Lek, latter og moro blir aldri feil.
  • Lokal tilpasning: NÃ¥r vi fÃ¥r bilder fra Leatherman matcher ikke amerikanske tømmerhuggeraktige menn i rutete skjorter pÃ¥ lasteplanet pÃ¥ en pick up helt inn i det norske bildet. Det er viktig at produktene mÃ¥ tilpasses i det lokale markedet de skal brukes i. Det er da bedre og riktigere Ã¥ trekke produktet inn i for eksempel en landbrukssammenheng. Hvor mange norske bønder har ikke en Leatherman innen en armlengedes avstand?
  • Bevegelse: Bevegelse er bra. Det kan gjerne være smÃ¥ snutter pÃ¥ noen fÃ¥ sekunder som viser noe av det mest fordelaktige ved et bestemt produkt.


Yngve Ask på jobb i Texas, USA. Til vanlig holder han til på Ulnes i Valdres.

Yngve Ask på jobb i Texas, USA. Til vanlig holder han til på Ulnes i Valdres. Foto: Scanout.com

Del artikkel: