Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Snart er halvparten av alle norske nettbutikker mobiltilpasset

Ole Martin N. Evensmo

Andelen mobiltilpasede nettbutikker har økt fra 10 til 50 prosent på ett år. Det hevder en av Norges mest kjente PR- og kommunikasjonsbloggere.

ANNONSE

Det er på den meget populære bloggen til Hans Petter Nygård-Hansen HansPetter.info man kan lese om den ekstreme veksten i antall mobiltilpassede nettbutikker. Bakgrunnen for påstanden om 500% vekst, er at Nygård-Hansen sitter i juryen til Netthandelsprisene til Posten/Bring som deles ut på Load i september og har gått gjennom mer enn 900 nettbutikker. Mens mobiltilpasning var et utslagsgivende kriterie for hvem som vant de forskjellige netthandelsprisene i 2013 da Nygård-Hansen også satt i juryen, har årets jury bestemt at det å ha en mobiltilpasset nettbutikk skal være et krav.

- Mens kun 1 av 10 nettbutikker var mobiltilpasset når vi satt i juryen i fjor, er det svært gledelig å se at så mange som nesten 50 prosent av over 900 nettbutikker som ble nominert er mobiltilpasset, skriver Nygård-Hansen på sin blogg.

Funnet stemmer godt overens med Netthandel.no sin gjennomgang av Norges viktigste nettbutikker der 29 av 50 nettbutikker var mobiltilpasset.

På HansPetter.info som i 2013 ble kåret til Norges mest innflytelsesrike PR- og kommunikasjonsblogg av CisionWire, kan vi lese at Hansen-Nygård er imponert over den raske utviklingen.

- 500 prosent vekst på kun ett år er intet mindre enn imponerende og demonstrerer helt klart og tydelig at norske nettbutikker har innsett at netthandel på mobil er kritisk for egen vekst, men ikke minst for å forbli konkurransedyktig i et marked som er svært utsatt fra internasjonale nettbutikker. Mot slutten av 2013 kunne Virke melde at nesten 40 prosent av all norsk netthandel gikk til utlandet og for å unngå at denne trenden skulle vokse, måtte norske nettbutikker bli bedre på mobil.

(Foto: HansPetter.info)

Del artikkel: