Det to svenske netthandelsselskapene Snusbolaget og Northerner, som har vokst seg store på salg av snus på nett, slår seg sammen for å satse på USA og snussalg for 1,2 milliarder kroner gjennom det nyetablerte selskapet Haypp Group. E24 var den første til å omtale nyheten.
Gründer av den norske virksomheten Snuslageret.no innenfor Haypp Group, som i fjor ble kjøpt av Snusbolaget er Patrick Hjetland. Etter dette ble Hjetland med på eiersiden i morsselskapet Haypp Group Holding AB og eier etter fusjonen ett prosent av selskapet.
Med sammenslåingen vil det nye selskapet ha virksomhet i over 100 land, hvor Norge er et av deres største markeder med nettbutikkene Snushjem.no, Snus.com og Snuslageret.no. For 2019 anslår de en omsetning på 250 millioner kroner her til lands.
Les også: Uenig i nye regler som innføres i 2020 - vil klage til EFTA
Stort marked for tobakksfri snus
Sammen med Northerner, som skal være den største netthandelen av nikotinsnus og porsjonssnus utenfor Skandinavia, er planen å satse stort på det amerikanske markedet med tobakksfri snus.
I følge selskapet skal det globale markedet for denne typen snus være estimert til å omsette for 300 millioner euro og ha en årlig vekst på 150 til 250 prosent per år.
- Vi på Snuslageret.no kan se tilbake på flere fremgangsrike år, preget av høy vekst og forbedret markedsposisjon på først og fremst det nordiske markedet. Snusbolagets finansielle styrke og en avansert teknisk plattform skaper til sammen forutsetninger for økt vekst med ambisjonen om å bli en betydelig aktør på det internasjonale markedet, og ikke minst det amerikanske der salget av nikotinsnus på plattformen vår Nickokick.com øker med 100 prosent hver måned! Der skal vi i investere nå, sier Markus Lindblad, kommunikasjonssjef hos Snusbolaget til Ehandel.
- Norgesgruppen har seg selv å takke
Under Virkes Handelskonferanse nevnte Truls Fjeldstad, analysedirektør i Norgesgruppen, at Snuslageret er en av aktørene som stjeler markedsandeler av norsk dagligvarebransje.
Lindblad mener dog at dagligvarebransjen har seg selv å takke, og at det er mangelen på investering som gjør at norske snusere har invitert aktører som Snuslageret inn på markedet.
- De mister salg og det kommer til å bli mye verre om de ikke bytter strategi. Norgesgruppen har dessuten seg selv å takke. Mangelen av konkurranse på snus og røyk har gjort at det ikke er investert i denne kategorien på mange år, sier han.
- Det handler om investeringer
Snuslageret viser på sin side at det er mulig å selge snus for en billigere penge i Norge uten at det svekker omsetningen, og peker på deres egen utvikling fra null til 250 millioner kroner på to år samtidig som produktene selges for 30 prosent lavere pris.
- Vi har investert i de norske snuserne. Det handler ikke bare om lavpris som dagligvarehandelen hevder. Det handler om investeringer. Vi gir bedre service, bedre informasjon, fysisk snusbutikk, bedre kvalitet og 100 prosent alderskontroll på det norske markedet. Det har forbrukerne ønsket velkommen. Ingenting av dette blir tilbudt i noen dagligvarebransje.