Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Sofashopping på nett gir ny pakkerekord for Bring og PostNord

Sofashopping på nett gir ny pakkerekord for Bring og PostNord
Logistikkaktørene Bring og PostNord forventer begge en økning i antall pakker før jul på 15 prosent. Black Friday-konseptet bidrar naturlig nok med sitt.
Foto: Nils Midtbøen/Posten Norge
Bjørn Skomakerstuen

Økt netthandel, Black Friday, bedre logistikk og flere hjemkjøringer er rene Klondyke for de to store logistikkaktørene som holder til vegg i vegg på Alnabru i Oslo.

ANNONSE

Gammelt nytt og innslåing av en vidåpen dør;  netthandel er fortsatt økende i Norge.

Derfor er distribusjon og levering av det økende antallet netthandelspakker for alvor blitt «big business».

Voksende kjemper

Både Bring og PostNord anslår overfor NTB at de vil ha en økning på omkring 15 prosent for pakkeleveringer før jul i år.

- Årets Black Friday bidrar selvsagt pent til økningen.PostNord har en prognose på 40 prosent vekst sammenlignet med Black Friday i fjor. Mange butikker har utvidet fredagen til såkalt «Black Week», og vi venter samme vekst på ukenivå. Så langt i år er veksten for pakker som er kjøpt på nettet og levert ut i butikk på 34 prosent, sier kommunikasjons- og markedsdirektør Ole A. Hagen i en pressemelding.


Ole Hagen.

Ole Hagen. Foto: Pressebilde

Ifølge PostNord handler flere og flere nordmenn varer fra utlandet.

Deres månedlige måling av netthandelsmarkedet viser at 78 prosent av nordmenn har handlet i norske nettbutikker, og 35 prosent har handlet i utenlandske.

Mer enn fire millioner pakker i desember

Posten og Bring er fremdeles størst i Norge.

I fjor leverte de rekordmange pakker i desember (3,7 millioner), og i år bikker de fire millioner - om ikke mer.

- Black Friday-leveringen er godt i gang og allerede nå er volumet økt med i hvert fall 15 prosent mot i fjor. Grovt sett venter vi rundt 15 prosent økning for julehandelen totalt også, sier pressesjef John Eckhoff i Posten Norge, til NTB.

Eckhoff tror økningen vil fortsette i mange år fremover..

– Det er på nett økningen i varehandel kommer. Norge er fremdeles i startgropen, bare se til USA og nabolandene våre, så aner du noe om hva som vil skje her, sier han.


John Eckhoff.

John Eckhoff. Bilde: Posten Norge

Økende milliardbusiness

Ifølge PostNord kjøpte nordmenn varer på nettet for 20,4 milliarder kroner i første halvår 2017.

For Norden under ett var beløpet 89,9 milliarder kroner.

- Vi må oppbemanne før jul for å sikre tilstrekkelig kapasitet i de 1500 butikkene over hele landet der vi leverer ut. Vi har også et eget nettverk med hentepunkt der pakker kan hentes opp, sier Hagen.

En av fordelene med å bestille på nett er å slippe å stå i kø eller reise langt for å få tak i det man skal ha.

Innovative løsninger

For å sikre at denne fordelen fortsetter selv med økende handel, jobber aktørene med nye leveringsløsninger og hentemuligheter.

Posten introduserte nylig en pilot hvor du som kunde velger ut et eget «gjemmested» hvor budet kan gjemme pakken dersom du ikke er hjemme når pakken ankommer.

- De fleste henter fremdeles i butikk, men en økende andel vil ha pakker levert hjem, også når de selv ikke er hjemme, så vi jobber med løsninger for det, sier Eckhoff.

Del artikkel: