SPONSET INNHOLD

Solgte 20.000 par sko på nett: – Nå er den tredje størst

Solgte 20.000 par sko på nett: – Nå er den tredje størst

Butikkjeden Lille Vinkel Sko lykkes både fysisk og på nett, uten å kannibalisere på eget kundegrunnlag.

Oppskriften er enkel: Kvalitet, service og tilstedeværelse.

– Jeg tror vi selger godt på nett fordi vi er et friskt alternativ til de store kjedene. Ingen dikterer sortimentet vårt. Det er noe skointeresserte liker, sier nettbutikksjef Marie Haugen Bævre.

Nettbutikken åpnet rett før jul i 1999. Men det var ingen umiddelbar suksess. Første driftsår kunne omsetningen knapt måle seg med en helt ordinær lørdag.

Alternativ til de store

Hele syv nye butikker har nå vokst frem siden årtusenskiftet. Nettbutikken – som har holdt koken og detonert parallelt – solgte alene 20.000 par i fjor. Noe som gjør den til tredje største enhet i kjeden.

Artikkelen fortsetter under bildet.

SKOR NORDMENN PÅ NETT: – Å ha fullt trøkk i alle kanaler lokker stadig nye kunder, sier nettbutikksjef Marie Haugen Bævre i Lille Vinkel Sko.
SKOR NORDMENN PÅ NETT: – Å ha fullt trøkk i alle kanaler lokker stadig nye kunder, sier nettbutikksjef Marie Haugen Bævre i Lille Vinkel Sko.

Den største faktoren for suksessen tror nettbutikksjefen ligger i at de utnytter sin kunnskap, erfaring og lidenskap for sko på tvers av det virtuelle og fysiske. Gjenbruk av tretti års kundeerfaring og en dyp forståelse for markedet har da også vist seg å være en gullgruve.

Lille Vinkel Sko kjøper også ofte direkte fra fabrikk. På den måten kuttes kostbare mellomledd.

– I tillegg til kjente merkevarer, er det også mange merker vi er alene om. Og da gjerne til gode priser, sier Haugen Bævre.

Helhetlig strategi

– En stor fordel er at vi ser de fysiske forretningene og nettbutikken under ett. Det er mange av de samme kundene også. Kunder som typisk bruker nettet for å sile potensielle objekter før de tropper opp i butikken. Den store fordelen med nettet er jo nettopp at vi kan knytte mye informasjon til de enkelte sko og gi tilgang til lagerstatusen i våre respektive filialer, sier Haugen Bævre.

Oversiktlig, trygg og fleksibel skal kjøpsopplevelsen være. Av den grunn har Lille Vinkel Sko jobbet mye for å få på plass markedsledende betalingsløsninger og kundevennlige kredittordninger. Lenge var kort og postoppkrav de eneste valgene en nettkunde sto ovenfor i betalingsøyeblikket. Det ble feil på flere plan.

– For en nettbutikk er ikke postoppkrav noen god betalingsform. Ikke har du kontroll på hvem som kjøper, om de er gamle nok eller at de faktisk har penger og betaler når skoene skal hentes. Det ble derfor mye retur. Retur som vi må håndtere flere ganger og betale dobbel porto for. At dette var dyrt er en ting, en helt annen at det binder opp varer og stjeler likviditet, sier nettbutikksjefen.

Fleksibel fakturering

En langt bedre løsning har vist seg å være fakturabetaling via Collector, noe som gir kunden mulighet til å utsette betalingen eller dele den opp. Det gjør det dessuten enkelt å kjøpe. Ingen kort eller kodebrikke er påkrevd. Alt kunden trenger å holde rede på er sin egen kontaktinfo.

– Vi har utelukkende fått gode tilbakemeldinger på Collectors fleksible fakturaløsning, og vi ser at både faste og nye kunder i økende grad velger å betale med faktura. For oss er ordningen ypperlig i og med at Collector garanterer for fakturaens pålydende og vi har pengene på konto i løpet av en dag eller to, sier Haugen Bævre.

Sitter oppe til langt på natt

Den jevne strømmen av nye kunder - som gjør at nettbutikken har en omtrent fifty-fifty miks av nykommere og returnerende - tror nettbutikksjefen i all hovedsak skyldes deres høye grad av
service, raske ekspedering og brede tilstedeværelse i alle kanaler.

– Det høye servicenivået vi til enhver tid tilstreber i den fysiske verden, må vi også kreve av oss selv på nett. Av den grunn svarer vi på alle henvendelser med en gang. Jeg sitter gjerne til langt på natt og svarer på mail og er alltid logget på Facebook. Alle henvendelser er like kjærkomne og fortjener vår oppmerksomhet. Ris eller ros. Vi skal alltid være på pletten. Sånn er det i butikken og sånn skal det være på nettet, avslutter Haugen Bævre.

Collectors betalingsløsninger fungerer med samme integrasjon på flere nordiske markeder. De tar hele kredittrisikoen og du får betalt umiddelbart – uansett om kunden betaler. Les mer om hva Collector kan gjøre for deg og din bedrift.

Fakta: Fordeler med fakturabetaling

  • Faktura- og delbetaling øker salget og når målgrupper som er opptatt av trygghet i sin kjøpsprosess.
  • Faktura oppleves av e-handelskundene som den sikreste betalingsmåten på nett.
  • Reduserer risikoen for avbrutte kjøp, da kunder som ikke finner betalingsmåter de foretrekker, ofte avbryter sine kjøp.
  • Kunden behøver verken å benytte bankbrikke eller kredittkort. Det er nok å legge igjen sin kontaktinformasjon.
  • Betyr valgfrihet for kunden. De kan velge og delbetale fakturaen eller benytte seg av rentefri betalingstid helt opp til 60 dager.
  • Kunden får god tid på seg til å betale og slipper fakturaer som forfaller midt i måneden.
  • Kunden får varen hjem til seg og betaler etter å ha mottatt og sett varen – det skaper en trygghet for forbrukeren å handle i din nettbutikk.

Del artikkel: