I vår solgte svenske Ica Gruppen Hemtex til norske Kid Interiør, med alle sine aksjer i selskapet. Overtagelsen innebar et tap for Ica Gruppen på 400 millioner svenske kroner, men konsernets daglige leder Per Strömberg skal fremdeles ha vært fornøyd.
- Hemtex sine medarbeidere får nå nye eiere med et tydelig fokus på tekstil, hvilket jeg tror gjør selskapet sterkere, sa han i en kommentar.
Til tross for salget var det tidlig klart at Ica gjerne ville fortsette å selge Hemtex-produkter, og nå tas dette til neste nivå i form av et nytt samarbeid mellom de to partene. De skal nemlig lansere en kolleksjon sammen, som i følge en pressemelding skal kombinere mat og interiør. Sortimentet skal finnes tilgjengelig i Icas netthandel samt i et utvalg av kjedens fysiske butikker.
Les også: Etter oppkjøp - Kid økte omsetningen med 52 prosent
Gjorde tilsvarende med finsk aktør
Satsningen går under navnet Hemtex24h, og har tidligere blitt lansert i Finland i samarbeid med dagligvareaktøren Kesko.
- Dagens kunder vil møtes med nye opplevelser i butikk og kunne handle både mat og interiør samtidig. Vi tror at kundene vil sette pris på Hemtex24h med et bredt utvalg av tekstil- og interiørdetaljer til hjemmet - produkter som brukes døgnet rundt. På den måten kan vi gjøre hverdagen litt enklere for våre kunder, sier Tony Holmberg, ansvarlig for avdelingen Special hos Ica Sverige, i en pressemelding.