Den tidligere deleieren av motegiganten Nelly.com, Peter Eriksson hadde i 2013 en ambisjon sammen med sin kone, om Ă¥ drive et familieforetak med maks 20 ansatte. Planen pĂ¥ tidspunktet var Ă¥ Ă¥pne et kundesenter med ekspertløsninger innen netthandel pĂ¥ Manila i Filippinene.
Noen Ă¥r senere er det bare Ă¥ konstatere at det hele har gĂ¥tt over alle forventninger, da Eriksson nĂ¥ har hele 100 ansatte. Under de siste tre Ă¥rene har www.onlinefactory.asia, som er hva kundesenteret i Manila heter, vokst med tusen prosent.Â
- Jeg sĂ¥ at det fantes et enormt potensiale i Filippinene nĂ¥r jeg lette etter en outsourcingpartner for Nelly. Et land med drøye 100 millioner mennesker hvor av de fleste snakker engelsk. Ettersom jeg er en entreprenør-sjel var det bare Ă¥ "brette opp armene og sette i gang", sier Peter Eriksson i en pressemelding.Â
Qliro Group ble majoritetseiere i Nelly.com i 2007, og har siden økt sin andel gradvis. I 2013 kjøpe netthandelskonsernet ut de resterende minoritetseierene. Â
Lettere Ă¥ rekruttere
Onlinefactory har i dag samarbeid med selskap i flere antall engelsprĂ¥kelige markeder og i Skandinavia, samt land som Kina og Japan. Selskapet tilbyr tjenester innen kundeservice, content managment (CMS) samt hjelp med markedsføring via influencere.Â
- Vi har nettopp passert hundre ansatte og regner med Ă¥ være minst det doble ved slutten av neste Ă¥r. Det har vist seg at det er betydelig enklere for oss Ă¥ rekruttere inn kvalifiserte "call center agents" fra Sverige til Manila enn hva det er for svenske selskaper Ă¥ rekruttere agenter til Sverige, kommenterer Peter Eriksson.