Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Solgte varer til hus og hage for 600 millioner kroner

Ole Martin N. Evensmo

Skånska Byggvaror rapporterer om sitt mest fremgangsrike år siden 1965, mye takket være deres suksess i Norge med Grønt Fokus.

ANNONSE

Med en vekst på rekordhøye 24,5 prosent passerte omsetningen 600 millioner svenske kroner i 2014 og driftsresultatet endte på over 8 prosent (EBITDA). Veksten tilskrives en økning i salget i nesten alle produktgrupper, butikk ekspansjon i Sverige, sterk vekst i Norge og økt satsing på netthandel og produktlanseringer.

I 2014 vokste Skånska Byggvaror med 21 prosent i det svenske markedet, mens salget i Norge gjennom Grønt Fokus sin nettbutikk og fysiske butikk i Kristiansand økte med hele 65 prosent. Interessen for å kjøpe dører, vinduer, boblebad, garderober og en rekke andre produkter til hus og hage synes å være stor.

- Vår ekspansjon fortsetter i høyt tempo i løpet av 2015. Vi vil investere i digitale butikker og netthandel, kundeservice, og i enda flere fysiske butikker. Målet er å nå flere kunder, akkurat når og hvor våre kunder ønsker å nå oss og kjøpe fra oss. Vi ønsker helt enkelt å være byggvarehandelens beste aktør innen omnikanal, sier Anders Johansson Eickhoff som er administrerende direktør i Skånska Byggvaror i en pressemelding.

Det fremkommer ikke hvor mye av omsetningen som var på nett, men Skånska Byggvaror uttalte i fjor sommer at netthandelen står for halvparten av salget i selskapet.

For de som ikke kjenner så godt til Svenska Byggvaror, så kan vi fortelle at de ble etablert allerede i 1965 og har siden netthandelens fremmarsj opplevd god vekst. Selskapet er opprinnelig svensk, men kjøpte i 2012 opp norske Grønt Fokus. Selskapet eies av Polaris, Blomco AB og ledelsen i selskapet.

Del artikkel: