Med en vekst på rekordhøye 24,5 prosent passerte omsetningen 600 millioner svenske kroner i 2014 og driftsresultatet endte på over 8 prosent (EBITDA). Veksten tilskrives en økning i salget i nesten alle produktgrupper, butikk ekspansjon i Sverige, sterk vekst i Norge og økt satsing på netthandel og produktlanseringer.
I 2014 vokste Skånska Byggvaror med 21 prosent i det svenske markedet, mens salget i Norge gjennom Grønt Fokus sin nettbutikk og fysiske butikk i Kristiansand økte med hele 65 prosent. Interessen for å kjøpe dører, vinduer, boblebad, garderober og en rekke andre produkter til hus og hage synes å være stor.
- Vår ekspansjon fortsetter i høyt tempo i løpet av 2015. Vi vil investere i digitale butikker og netthandel, kundeservice, og i enda flere fysiske butikker. Målet er å nå flere kunder, akkurat når og hvor våre kunder ønsker å nå oss og kjøpe fra oss. Vi ønsker helt enkelt å være byggvarehandelens beste aktør innen omnikanal, sier Anders Johansson Eickhoff som er administrerende direktør i Skånska Byggvaror i en pressemelding.
Det fremkommer ikke hvor mye av omsetningen som var på nett, men Skånska Byggvaror uttalte i fjor sommer at netthandelen står for halvparten av salget i selskapet.
For de som ikke kjenner så godt til Svenska Byggvaror, så kan vi fortelle at de ble etablert allerede i 1965 og har siden netthandelens fremmarsj opplevd god vekst. Selskapet er opprinnelig svensk, men kjøpte i 2012 opp norske Grønt Fokus. Selskapet eies av Polaris, Blomco AB og ledelsen i selskapet.