Ting går ikke helt H&Ms vei om dagen.
Fjoråret ble avsluttet med tunge dager i form av børsras og erkjennelsen og offentliggjøringen om stadig sviktende omsetning.
Uro i SoMe-jungelen
2018 startet ikke noe nevneverdig bedre for kleskjempen i Storbritannia, som på besynderlig vis hadde klart å dresse opp en mørk gutt i en genser med trykket «Coolest monkey in the jungle» på brystet.
Det gikk ikke lang tid før kritikken haglet inn på sosiale medier.
That H&M hoodie in and of itself is not racist nor offensive. However putting it on and marketing it with a black child with historical and current context is just not a good look.
— Zee (@AsToldByZee_) January 8, 2018
Can’t be more confused and disgusted. H&M decided to put the black boy in a “Coolest Monkey in the Jungle” hoody and the white boy in a “Survival Expert” hoody. Can’t believe it’s 2018 and this offensive sickening racism still exists. We all must boycott H&M till they apologize. pic.twitter.com/OdynDKupjS
— BASH (@XIBash) January 8, 2018
Likevel; enkelte tok en litt mer bredsynt inngang til det hele.
People are so mad about the H&M campaign. Now let me guess y’all not wearing H&M no more huh? I wonder if Gucci Fendi Prada did some racist shit would y’all still wear it? I mean I understand the AD was not the best ad but let’s not act like this the first time we see racist shit
— CAMILLA POINDEXTER (@iamcamillap) January 9, 2018
Ikke til salgs
Naturlig nok kom det etterhvert en beklagelse fra H&M etter tusenvis av illsinte SoMe-innlegg.
- Vi er forferdelig lei oss over dette bildet, og ber om unnskyldning. Vi har gjort en feil, og har derfor fjernet bildet fra samtlige av våre kanaler, samt besluttet å trekke genseren fra samtlige av våre markeder, skriver kommunikasjonssjef i H&M Norge, Joanna Morell, i en mail til Dagbladet.