Det danske interiør- og hobbyselskapet Søstrene Grene rapporterer en salgsøkning på 24 prosent i fjor. Det betyr at selskapet kan feire en omsetning på én milliard danske kroner for fjoråret, hvilket tilsvarer rundt 1,3 milliarder norske kroner.
Vi er veldig stolte over å ha nådd denne milepælen, sier Mikkel Grene, daglig leder hos Søtrene Grene, i en pressemelding.
Driftsresultatet ble på sin side belastet av flere ulike investeringer, og summeres til 69 millioner danske kroner sammenlignet med 85 millioner året før.
Digital transformasjon
Så sent som i august kunne vi fortelle at Søstrene Grene hadde bestemt seg for å satse på å digitalisere sin virksomhet og åpne en egen netthandel, som selskapets kunder lenge har etterspurt. I dag har det danske selskapet over 240 fysiske butikker i Europa og Japan. Den kommende nettbutikken skal bli lansert neste år.
I følge selskapet er det flere store investeringer knyttet til ny digital infrastruktur og implementeringen av en ny strategi som har berørt fjorårets driftsresultat. I tillegg har 60 nye butikker blitt åpnet i løpet av året mens antall heltidsansatte på hovedkontoret har økt fra 165 til 206 personer.
Vi er fornøyde med resultatet med tanke på hvor mange nye butikker vi har åpnet, de store investeringene i digitalisering og det utfordrende og endrende detaljhandelsmiljøet vi befinner oss i. Vi har også brukt penger og tid på å sette en ny strategisk retning, sier Mikkel Grene.
Les også: Lager 157 omsatte for én milliard - nå styrkes posisjonen i Norge
Avslører nytt marked
Den nye strategien har selskapet døpt til "Søstrene Grene for the Future". Den har et tydelig fokus på digitalisering, som blant annet inneholder en helt ny forretningsmodell for omnikanal, nytt systemlandskap, nettsted, nettbutikk, nytt butikkonsept, økt kundefokus og nye tjenester.
Vi jobber stadig med å utvikle vår virksomhet i tråd med de behovene og kravene som våre fremtidige kunder kommer til å stille. Med denne omfattende digitale omveltningen utvider vi vårt perspektiv og servicen vi kan tilby våre kunder. Vi dekker våre fysiske butikker med en ny digital dimensjon av Søstrene Grene, som våre kunder har etterspurt. De fysiske butikkene er imidlertid ryggraden i vår virksomhet, og det har ikke vår nye digitale strategi forandret, sier Mikkel Grene og avslører:
Den 24.oktober 2019 kommer vi til å gå inn på et nytt marked i form av Finland.