Den danske kjeden Søstrene Grene har ingen nettbutikk foreløpig, men har nÃ¥ ambisjoner om flere fysiske butikker.Â
Administrerende direktør Mikkel Grene avviser ikke at det kan bli nettbutikk i fremtiden, men han har ikke noe Ã¥ si om dette per dags dato. Det som stÃ¥r i hovedfokus er for øyeblikket Ã¥ transformere virksomheten pÃ¥ riktig mÃ¥te nÃ¥r det kommer til digitalisering.Â
- Vi planlegger ikke Ã¥ Ã¥pne nettbutikk, men vi har sterk tilstedeværelse i sosiale medier. Mange kunder starter handleopplevelsen pÃ¥ nett, for sÃ¥ Ã¥ handle i fysisk butikk, sier administrerende direktør i Søstrene Grene Mikkel Grene til Finansavisen.Â
PÃ¥ fem Ã¥r har kjeden doblet omsetningen i Norge, og i fjor endte de i følge Virke opp med 329 millioner kroner i omsetning.Â
Flere butikker
Søstrene Grene Ã¥pnet sin første butikk i Norge i 2005, nÃ¥ har de 44. NÃ¥ tror Grene det ogsÃ¥ er plass til flere.Â
- Det er fortsatt noen muligheter igjen. I forrige uke Ã¥pnet vi pÃ¥ Lagunen i Bergen, og jeg tror det kan være plass til 5-10 butikker til i Norge.Â
Kjeden har et bredt utvalg og selger mange produkter som er av eget design. Dette tror de at de har tjent mye pÃ¥, og fra 2016 til 2017 skal omsetningen ha økt med hele 50 millioner kroner.Â
- Jeg tror vi har vokst på at vi har introdusert mer av vårt eget design og flere produkter innen interiør- og møbelkategorien, i tillegg til hobby og livsstil. Det har gitt oss god organisk vekst.
- Man får ingenting gratis i retailbransjen i 2018
Virke omtaler bransjen Søstrene Grene befinner seg i som "bredt utvalg". I Ã¥rene 2013-2017 skal denne bransjen ha hatt en Ã¥rlig salgsvekst pÃ¥ 7,4 prosent, mens Søstrene Grene i tilsvarende periode skal ha hatt en Ã¥rlig vekst pÃ¥ 21,9 prosent. Dette vil si at Søstrene Grene er kjeden med høyest vekst, etterfulgt av Flying Tiger Copenhagen. Grene anser dog ikke denne som en spesiell konkurrent.Â
- Vi ser ingen spesielle kjeder som vÃ¥re konkurrenter, men vi tror at vi mÃ¥ konkurrere mot alle butikker, kinoer og spisesteder. Til syvende og sist handler det om hvor mye penger og tid kunden har, og hvordan kunden velger Ã¥ prioritere.Â
Det har vært en stor økning i antall konkurser det siste Ã¥ret, samtidig som marginene har vært fallende for flere kjeder. Det viktigste for kjeden er Ã¥ tilby en bra shopping opplevelse.Â
- Det er viktig for oss Ã¥ ha et sterkt konsept. Det er noen ting, man ikke kan gi kundene i en nettbutikk, og derfor er det viktig med en god shopping opplevelse. Man fÃ¥r ingenting gratis i retailbransjen i 2018.Â