Den danske kjeden Søstrene Grene har ingen nettbutikk foreløpig, men har nå ambisjoner om flere fysiske butikker.
Administrerende direktør Mikkel Grene avviser ikke at det kan bli nettbutikk i fremtiden, men han har ikke noe å si om dette per dags dato. Det som står i hovedfokus er for øyeblikket å transformere virksomheten på riktig måte når det kommer til digitalisering.
- Vi planlegger ikke å åpne nettbutikk, men vi har sterk tilstedeværelse i sosiale medier. Mange kunder starter handleopplevelsen på nett, for så å handle i fysisk butikk, sier administrerende direktør i Søstrene Grene Mikkel Grene til Finansavisen.
På fem år har kjeden doblet omsetningen i Norge, og i fjor endte de i følge Virke opp med 329 millioner kroner i omsetning.
Flere butikker
Søstrene Grene åpnet sin første butikk i Norge i 2005, nå har de 44. Nå tror Grene det også er plass til flere.
- Det er fortsatt noen muligheter igjen. I forrige uke åpnet vi på Lagunen i Bergen, og jeg tror det kan være plass til 5-10 butikker til i Norge.
Kjeden har et bredt utvalg og selger mange produkter som er av eget design. Dette tror de at de har tjent mye på, og fra 2016 til 2017 skal omsetningen ha økt med hele 50 millioner kroner.
- Jeg tror vi har vokst på at vi har introdusert mer av vårt eget design og flere produkter innen interiør- og møbelkategorien, i tillegg til hobby og livsstil. Det har gitt oss god organisk vekst.
- Man får ingenting gratis i retailbransjen i 2018
Virke omtaler bransjen Søstrene Grene befinner seg i som "bredt utvalg". I årene 2013-2017 skal denne bransjen ha hatt en årlig salgsvekst på 7,4 prosent, mens Søstrene Grene i tilsvarende periode skal ha hatt en årlig vekst på 21,9 prosent. Dette vil si at Søstrene Grene er kjeden med høyest vekst, etterfulgt av Flying Tiger Copenhagen. Grene anser dog ikke denne som en spesiell konkurrent.
- Vi ser ingen spesielle kjeder som våre konkurrenter, men vi tror at vi må konkurrere mot alle butikker, kinoer og spisesteder. Til syvende og sist handler det om hvor mye penger og tid kunden har, og hvordan kunden velger å prioritere.
Det har vært en stor økning i antall konkurser det siste året, samtidig som marginene har vært fallende for flere kjeder. Det viktigste for kjeden er å tilby en bra shopping opplevelse.
- Det er viktig for oss å ha et sterkt konsept. Det er noen ting, man ikke kan gi kundene i en nettbutikk, og derfor er det viktig med en god shopping opplevelse. Man får ingenting gratis i retailbransjen i 2018.