- Spaceworld og Soundgarden passer godt sammen. Sammenslåingen vil gi oss økt konkurransekraft der forbrukerens kundeopplevelse blir satt i høysetet. Vi har en ambisjon om å bli selve godtebutikken for personlig teknologi, lyd og spill, og vi ser fram til å sette i gang, sier administrerende direktør i Soundgarden, Roar Olafsen, som blir leder for det nye selskapet i en pressemelding.
Målet for det nye selskapet er en bedre handleopplevelse for kundene ved at bestselgere fra begge kjeder går inn i sortimentet for alle butikker, samt at man håper på kostnadsbesparelser gjennom felles lokalisering.
Spaceworld sine viktigste produkter er mobil, nettbrett og spill, mens Soundgarden har sin styrke innen lyd og bilde. Spaceworld ble etablert i 1984 og har 39 butikker. Soundgarden ble etablert i 1994 og har 19 butikker.
- Med Soundgarden som største eier med 55 prosent, får det nye selskapet en eier som er lidenskapelig opptatt av disse kategoriene. Spaceworld har siden 2006 vært en finansiell investering for Reitangruppen, og vi ser sammenslåingen med Soundgarden som en god plattform for å utvikle vår investering videre, sier finansdirektør Kristin Genton i Reitangruppen.
Det fremkommer ikke hva som skjer med nettbutikkene til de to kjedene, men kort tid etter at pressemeldingen ble sendt ut, ble domenet spaceworldsoundgarden.no reservert av Soundgarden AS. At dette dermed blir navnet på den fremtidige nettsatsingen virker sannsynlig.
(Foto: Soundgarden)