I våres la Virke frem sitt Ehandelsbarometer der et representativt utvalg norske kunder anslår at 18 prosent av deres netthandel skjer i utenlandske nettbutikker. Oddgeir Garnes, varehandelsansvarlig i Google Norge syntes dette tallet var veldig lavt og har sett på i hvilket land hovedkvarterene til nettbutikkene faktisk ligger. For mange forbrukere tror alle nettbutikker med .no adresse er norske. Hans analyser viser derfor at ca 50% av netthandel-omsetningen går til utenlandske nettbutikker. Med dette mener Garnes at tallene er vesentlig mer dramatiske enn det Virke viser til.
- Kundene tenker ikke på at for eksempel Zalando er tysk selv om nettbutikken har norsk språk og en .no-adresse, påpeker Garnes. Tallene understreker en alvorlig trend, mener Garnes. Norske nettbutikker taper for ofte slagene mot store internasjonale aktører og satser selv vesentlig mindre mot utlandet enn eksempelvis våre naboland. Han er bekymret på bransjens vegne, men snakker også delvis av egen interesse. Google Norge lever av å selge markedsføring til norske nettbutikker.
Man må bli stor
- I Norge er det under 50% av nettbutikkene som selger til utlandet, mens i våre naboland er det rundt 80%, sier Garnes. Om han skal gi et eksempel på en norsk butikk som lykkes spesielt godt, har store ambisjoner, og som lykkes ut over norske grenser, trekker han frem Optimalprint i Gelato Group som det beste eksempelet.
- Skal norske handelsbedrifter overleve på sikt, holder det ikke at de bygger posisjoner innen norsk netthandel. Man må satse nordisk og europeisk for å bli store nok. Ja, det koster penger, man må være villig til å investere hardt og gå med underskudd i flere år. Se på Zalando, de tapte milliarder, men de er blitt nest størst i Norge, påpeker Garnes.
Alt for mange jobber bare med å bygge en posisjon i Norge. Da er du ikke stor nok til å kunne lage de beste kundeopplevelse og skape stordriftsfordelene som skal til for å stå i mot de store utenlandske aktørene, mener Garnes. Han peker ut motebransjen som det verste eksempelet, men mener det finnes lyspunkter.
- En rekke av de store norske moteaktørene som Varner- og Voice-konsernene satset sent og gjør forsatt for lite på nett. Resultatet er at aktører som Zalando, Asos, H&M og Miinto har tatt nesten alt. Jeg anslår at norske klesmerker bare står for under fem prosent av motesalget på nett i Norge, sier Garnes.
Et av lyspunktene er kosmetikkbransjen der Garnes påpeker at aktører som Blush og Blivakker har kapret tilbake et nettsalg utenlandske aktører hadde tatt over. Også salget av sportsutstyr og elektronikk domineres av norske aktører, mens den norske møbelbransjen er en nettsinke.
- Aktører som Møbelringen, A-Møbler og Bohus satser lite på nett og trues av Ikea, Bolia og Jysk. Bohus sa nylig rett ut at det digitale ikke er viktig for dem, forteller Garnes.
- Bli bedre på CRM
Garnes peker spesielt på CRM som et felt han mener for mange norske nettbutikker er for dårlige på. En god kundeopplevelse skaper lojalitet og tall fra TNS viser at kundene er lojale mot de beste som ofte er de store utenlandske. Også norske myndigheter har litt å jobbe med.
- Den danske regjeringen la nylig frem et program for å stimulere danske nettbutikkers satsning i utlandet mens her i Norge hever man tollfrigrensen. Dette spekulerer en del utenlanske nettbutikker i - de har mistenkelig mange varer til 349 kroner inklusiv frakt, forteller han.
Google Norges varehandel-sjef konkluderer med en advarsel til bransjen.
- Den lave kronekursen gir oss et pusterom nå til å hente oss inn. Vipper dollarkursen tilbake, vil det skape et smell for norsk netthandel, advarer han.