Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Spår færre nettbutikker og leverandører

Ole Martin N. Evensmo
olemartin@netthandel.no

Det er blitt tyngre å være liten nettbutikk og mange gir opp, forteller 24Nettbutikk-sjef Robert Zwarg og Mystore-sjef Yngve Larsen.

ANNONSE

Mange av de minste nettbutikkene sliter og mange faller fra. Det er konklusjonen til Mystore og 24Nettbutikk, de to største leverandørene av nettbutikk-løsninger i Norge. Til sammen drifter de 2400 nettbutikker, primært små og mellomstore aktører.

- Det har skjedd et voldsomt taktskifte. For tre år siden kunne du starte en nettbutikk, legge ut noe varer og få det til å gå rundt. Slik er det ikke lengre. Det finnes fremdeles nisjer, men konkurransen har blitt mye hardere. Du må ha en plan og satse hardt skal du overleve, sier Mystore-sjef Yngve Larsen til Netthandel.no.

Stort frafall

Etter mange år med en voldsom vekst i antall norske nettbutikker, tror Larsen hardere krav hvert fall har stoppet veksten. Han får langt på vei støtte av sin nærmeste konkurrent, 24Nettbutikk.no.

- Vi ser at halvparten av alle nettbutikker forsvinner etter to år hos oss. Markedet er overfylt av mindre butikker, typisk startet som en deltidsjobb av en enkeltperson. Uten dype kunnskaper om netthandel og et markedsføringsbudsjett holder man ut et år og så dabber det av før man stenger helt når regning for år tre kommer, påpeker 24Nettbutikk-sjef Robert Zwarg.

Han vil ikke svartmale situasjonen, men understreker av netthandelsbransjen profesjonaliseres.

- Det er fullt mulig å lykkes med nye nettbutikker, men man må ha en klar plan på hvordan man skal skille seg ut og satse mer, særlig på markedsføring, det går ikke lengre av seg selv, sier Zwarg.

Larsen i Mystore forteller at rundt 30 prosent av butikkene de hadde i 2013 nå er borte. Både han og Zwarg peker på raskt økende krav til kompetanse.

- Bare se på kjøp av Google-annonser, du må jo snart ha en mastergrad for å få det til, sier Larsen til Netthandel.no.

24Nettbutikk har derfor laget en e-bok som nettbutikk-eiere kan laste ned og vurderer å lage et opplæringsevent. Mystore har kommet lengre i kompetanse-løpet.

- Vi tjener fortsatt mest på å selge netthandelsplattformen vår, men 30-40 prosent av omsetningen vår i år kommer fra salg av konsulentjenester. Dette er hjelp vi selger til våre mellomstore kunder som satser, men som likevel ikke har råd til å leie et byrå. Vi tilbyr hjelp på design, markedsføring, konverteringsoptimalisering, SEO og andre tjenester, forteller han.

Mystore har nå 23 ansatte og arbeider nå med å øke staben med seks hoder. Larsen anslår at omsetningen i år vil ende på 20 millioner kroner, opp fra 14 millioner i fjor, med et overskudd på et par millioner. Zwarg spår omsetningen for 24Nettbutikk vil ende på rundt 9 millioner kroner, opp fra 6 millioner kroner i fjor. Og i år går det mot et overskudd etter et minus i fjor.

- I tillegg blant annet alt som skjer på mobil, har vi jobbet mye med å kunne skalere for å kunne håndtere driftstopper, særlig Black Friday, forteller Larsen i Mystore.

Spår færre leverandører

I tillegg til en konsolidering blant nettbutikkene, spår Larsen det samme vil skje på leverandør-siden. Han anslår at det finnes over 100 norske leverandører av nettbutikk-løsninger.

- De små leverandørene med 1-5 ansatte vil ikke klare å henge med i den raske tekniske utviklingen. Vi ser på dette og ønsker å være med på en konsolidering, sier Larsen til Netthandel.no.

Han vil ikke kommentere spørsmål om størrelser eller typer oppkjøp.

Del artikkel: