Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Spår flere norske nettbutikker i Sverige

Ole Martin N. Evensmo
olemartin@netthandel.no

Det er cirka 2000 norske bedrifter som har etablert seg i Sverige, viser tall fra Norsk Innovasjon. Flere norske nettbutikker kommer til å satse hos «Söta bror» i tiden fremover, tror crossborder-ekspert.

ANNONSE

- Det er positivt at norske bedrifter etablerer seg i nye markeder, lykkes og vokser. Det er med på å skape bærekraftige bedrifter, basert på innovasjon og konkurransekraft, sier NHOs president Tore Ulstein i en pressemelding i forbindelse med at 60 private eiere og politikere denne uken er i Stockholm for å utveksle erfaringer under NHOs Eierskapskonferanse.

Blant nettbutikkene med norske eiere som satser i Sverige, finner vi Komplett.se, Webhallen.se (Komplett), Cocopanda.se (BliVakker), Stormberg.se, Grandparfym.se (Vita), Extraoptical.se, XXL.se, Vitaelab.se, Komplettfritid.se, Inkmann.se, Nostebarn.se, Dressmann.com, Cubus.com og Jollyroom.se.

Anders Rolland i selskapet MakesYouLocal hjelper norske nettbutikker som vil etablere seg i utlandet. Rolland sier at interessen for det norske markedet er økende, og at antall utenlandske nettbutikker som etablerer seg i Norge er i vekst. Mange av dem er svenske. Nå tror han også norske nettbutikker har begynt å få øynene opp for det internasjonale markedet og da særlig vårt naboland i øst.

- For norske nettbutikker som ønsker å vokse, er internasjonal ekspansjon derfor et naturlig alternativ. Svenskene er relativt like oss nordmenn og for mange nettbutikker vil derfor Sverige være et naturlig sted å starte sin utenlandssatsing.

Rolland tror også at flere vil etablere seg i Finland fremover.
- Finland er et veldig spennende marked. Generelt kan man si at nordiske nettbutikker kvier seg får å satse i Finland, primært på grunn av språkbarrieren. Dette har ført til at konkurransen er mindre i Finland enn i andre land og potensialet er stort. Danmark er også et naturlig sted for norske netthandlere å etablere seg, men man skal være oppmerksom på at konkurransesituasjonen er mer krevende enn mange tror, avslutter Rolland.

Del artikkel: