Nordmenn er veldig glad i å kjøpe dyrt sportutstyr og det ble solgt sportutstyr i Norge for 13 milliarder kroner i fjor. En lang rekke gründere har etablert nettbutikker for å kapre en del av denne kaken. En av dem er Eric Sandtrø, den tidligere gründeren av Komplett, som etablerte Fjellsport.
Fjellsport løftet salget fra 13 millioner kroner i 2012 til 64 millioner kroner i fjor. Men dette har kostet - Fjellsport har gått med 2-3 millioner kroner i underskudd hvert år.
- Omsetningen vil ende på rundt 110 millioner kroner i år med et resultatet på rundt null i Norge, røper Sandtrø. Nå har vi fått en størrelse som gjør det mulig å tjene penger og vil skape et overskudd til neste år.
Han forteller at Fjellsport blant annet har brukt 10 millioner kroner på å bygge et robotlager, i tillegg til å ha økt vareutvalget vesentlig gjennom året.
Spår konsolidering
- Du må komme deg opp i en viss størrelse for å kunne bære slike investeringer. Det er mange mindre aktører som får det tøft fremover, blant annet når XXL satser mer på netthandel.
For å nå kritisk størrelse, har Sandtrø etablert Fjellsport i Sverige under navnet Tindeberg.se. Foruten egne nyetableringer, finnes det også en annen mulighet til å vokse videre i et marked med veldig mange aktører.
- Det kommer en konsolidering i Norge, det er mange små og mellomstore selskaper. Vi er ute og kikker. Det er en del spennende aktører der ute, innrømmer Sandtrø.
I tillegg til investeringsbehovene, mener Sandtrø at det er en trend at aktører eid av investeringsselskaper utfordrer resten av bransjen. Investeringsselskapene er mer villig til tape penger for å bygge markedsandeler, siden de ofte har en plan om å selge i løpet av 3 - 5 år, mener han. En aktør som er på offensiven er Outnorth med investeringsselskapet Verdane Capital i ryggen. De har fått tilført flere titalls millioner det siste året.
Blir i sin nisje
For Eric Sandtrø har rask vekst vært i fokus siden oppstarten. En annen aktør i sportsmarkedet er Sportsnett.no. De fokusere mindre på vekst, men har allerede fått merke utviklingen likevel. Sportsnett.no som er en del av Mobo Sportsholdning (som også eier Anton Sport), ble nemlig i våres kjøpt opp av Sport 1 Gruppen som har Bjørn Rune Gjelsten på eiersiden.
Med en fysisk butikk og nettbutikk, er Sportsnett et veldig tydelig eksempel på at vekst er kostbart og reduserer du vekstkravene, kan du tjene gode penger. Sportsnett har omsatt for rundt 45 millioner kroner de siste tre årene med et overskudd på 4-6 millioner kroner. Tallene vil ende opp omtrent her også i år, forteller butikksjef Gaute Nilsen.
- Det er et press i markedet med veldig mange aktører, men vi lever i en nisje der konkurransen ikke er så sterk som i det generelle markedet der XXL er. Vi skal ta de små stegene, sier Nilsen.
(Foto: Fjellsport)