- Norge dessverre kan stå foran en massiv butikkdød de neste 5-15 årene. Det betyr at hele butikkbransjen må være villig til omstilling og i langt større grad treffe kundene der de er.
Det skriver Steinar Olsen som eier og driver Stormberg på selskapets egen blogg.
Han tror mye vil skje de nærmeste årene.
- Kundene må få handle hvor de vil og når de vil. De som tror tradisjonelle butikker vil klare seg siden de er nettbutikkene overlegne som sosial møteplass og som stedet kunden møter butikken ansikt til ansikt, har neppe fått med seg de behovene sosiale medier dekker.
Olsen tror norsk detaljhandel står overfor store utfordringer. Mye handler om å integrere salgskanalene og skape synergieffekter til glede for både kunder og eiere, mener han.
- For våre Kunder har vi så langt hatt en god miks, og nettbutikken og våre fysiske butikker er allerede tett integrert. Samspillet mellom Stormbergs fysiske butikker og nettbutikken er en hovedårsak til at våre fysiske butikker klarer seg så godt og øker både i antall og i omsetning.
Stormbergs nettbutikk hadde i fjor en omsetningsøkning på 54% sammenliknet med 2012. Stormbergs fysiske butikker hadde også vekst i 2013, men den var ”klart lavere enn i nettbutikken.” Selskapet omsatte totalt i 2013 for 375 millioner kroner og hadde 272 ansatte. Kjeden har foruten nettbutikker, 51 fysiske butikker i Norge og Sverige.
På Stormbergs blogg kan du lese hele blogginnlegget ”Nettbutikkene forandrer samfunnet”.
(Foto: Stormberg)