Forbrukere i Norden anslår at de vil netthandle julegaver til en verdi av drøyt 10 milliarder NOK. Dette viser PostNords rapport Netthandel i Norden for tredje kvartal 2014.
Les rapporten i sin helhet: Last ned E-Handel Q3 2014 (pdf)
Her er noen høydepunkter:
- Verdien av nordiske forbrukeres netthandel i løpet av tredje kvartal 2014 beløp seg til cirka 32 milliarder NOK.
- 43 prosent av de nordiske netthandlerne oppga at de hadde handlet fra utlandet i løpet av kvartalet. Til sammen utgjør dette 8,7 milliarder NOK.
- Når innbyggerne i Norden netthandler fra utlandet, foretrekker de Storbritannia, USA, Kina eller Tyskland.
- Klær/sko,bøker/medier, hjemmeelektronikk samt kosmetikk, hud- og hårpleieprodukter er de fire varekategoriene som flest forbrukere i de nordiske landene kjøpte på nett i årets tredje kvartal.
- 33 prosent av de nordiske forbrukerne anslår at de skal kjøpe julegaver på Internett i år til en samlet verdi av 10 milliarder NOK.
- De nordiske forbrukerne mener de vil julegavehandle for til sammen nesten 55 millioner NOK.
- Julehandelen på nett kulminerer i slutten av november.
- De viktigste årsakene til at forbrukerne i Norden vhandle julegavene på nett, er fordi at det er enkelt og komfortabelt