Riktignok selges det tusenvis av biler hvert år gjennom Finn.no og på digitale auksjonssider som Oslobilauksjon.no og KvdNorge.no. Og Toyota og flere andre bilprodusenter lar deg bygge din egen bil på nett, men som salgskanal for nye biler har Internett vært lite brukt. I en fersk undersøkelse om bilindustrien gjennomført av konsulentselskapet KPMG fremkommet det at bransjen selv har en økende tiltro til salg av biler på nett på bekostning av tradisjonell bilhandel.
I forbindelse med KPMG-rapporten Global Automotive Executive Survey 2014 har 200 toppledere fra verdensledende bilselskaper blitt intervjuet. Konsulenthuset har blant annet vært i kontakt med bilprodusenter, leverandører, forhandlere, banker og utleieselskaper.
Undersøkelsen viser blant annet at 71 prosent av de spurte, mener at nettets betydning øker. Tilsvarende tall i 2013 var 64 prosent. I tillegg sier halvparten av respondentene at de tror anbefalinger på Internett og i sosiale medier påvirker kundenes kjøpsbeslutninger.
Samtidig påpekes det at de fysiske butikkene fortsatt vil ha en sentral rolle. I fremtidens bilbutikker skal man videreforedle de relasjoner som allerede er etablert på nett. I tillegg blir «Service Stations» helt sentralt med tilleggstjenester som bank, forsikring og andre serviceoppdateringer.
Aktører som Skruvat.no, GSBildeler.no, BSBildeler.no og GSBildeler.no selger bildeler på nett og rapporterer om god vekst. Det samme gjør dekkforhandlere som Dekkonline.com og Byttdekk.com. Salg av biler har vi derimot sett lite av i Norge.