Denne uken ble Specsavers kåret til årets franchisekjede, av Hovedorganisasjonen Virke og FranchiseArkitekt under den årlige Franchisekonferansen 2019.
God økonomisk utvikling, tilpasningsevne og evne til fornyelse har blitt vurdert, sammen med franchisetakernes tilfredshet, kjedens holdninger til bærekraft og samfunnsansvar, og hvorvidt kjeden fremstår som et forbilde.
Optikerkjeden skal på sine side ha hatt solid vekst år etter år, og historisk høy tilfredshet blant franchisetakerne. Samtlige franchisetakere driver overskudd, og det åpnes stadig nye butikker.
Øvrige nominerte kjeder var Circle K, Deli de Luca, Kvik og McDonalds.
Flere butikker i 2019
Specsavers gjorde sin inntreden i Norge i 2005, og har idag over 80 butikker i alle landets fylker, samt nettbutikk. Nå gleder de seg til å åpne flere.
Jan-Kristian Bjerke, finansdirektør i Specsavers, og Astrid Liaaen, HR-ansvarlig, var til stede for å motta den prestisjefulle prisen.
– Vi er utrolig stolte og dette gir oss en kjempemotivasjon til å jobbe videre med utvikling av konseptet og partnerskapet. Kjeden leverer rekordresultat hvert år, noe vi også ser gjennom inntjeningen til partnerne. Vi fortsetter å vokse, og gleder oss til å åpne enda flere butikker i 2019, sier de i en pressemelding.